Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1568)
- szilajcsiko
- máj. 10.
- 1 perc olvasás

A tájékozódás rangsorában első helyre
még mindig az olvasás teendő, maradandót
inkább írásban közölnek velünk, s megemésztve
is így lehet legjobban tanulság, tanítás, adat.
Helyre tenni a többi között igen fontos,
beilleszkedjen ama összefüggés rendszerbe,
mi kialakult bennünk éveink során tudás
tekintetében, vagy ha kirí onnan, az is jó.
Mert vagy újat hoz, vagy cáfolandót, feladatot
jelent mindenképpen, és éppen ez lesz a többlet,
hogyha elvégezzük, amivel fejben gazdagabb,
lélekben biztosak leszünk, ez tehát az előny.
Ezzel szemben, ha mindezt mozgókép közvetíti,
persze hangalámondással, és bár az is tömör
megfogalmazás kell legyen, fegyelmezett is, hogy
beleférjen adott keretbe, más az eredmény.
Ott minden készen kapott, megnevezve szereplők,
tárgyak, tájak, eszközök, események és egyéb
ábrázolás, meg hogy mi történik éppen, és a
szándékot kinyilvánítani jelentésében.
De ez utóbbi rejtett is lehet, nincs kimondva,
ami vele a legnagyobb veszély, azazhogy úgy
befolyásol, észrevétlenül, amit senki nem
ellenőriz, lelkülete ellenséges lehet.
Nem így a harmadik befogadási mód, mikor
közvetlenül beszélnek hozzánk, szüleink csak jót
akarnak nekünk, gyerekkorban a bizalom kulcs
a megértéshez, elsajátítjuk világunkat.
Aztán mi is megszólalunk, ismertetve saját
elképzelésünket, minek visszajelzéséből,
azonnali értékeléséből erősödik
vagy gyengül önértékelésünk és önbizalmunk.
Ezt még fokozhatjuk magas szintre emelt vita
segítségével, abban részt venni, netán győzni,
külön élmény és nagy megelégedéssel tölt el,
hiszen volt értelme sok – tudományos – munkánknak.
A valóságban nem ilyen tiszta e folyamat,
már kiskorban is olvasunk mesét, és vitatjuk,
amit kérnek tőlünk otthon, az iskolában, így
alakul jól valóság és képzelet viszonya.

















