Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1577)
- szilajcsiko
- máj. 19.
- 1 perc olvasás

Felület, burok határolja a testet-lelket,
vagy éppenhogy hozzá köt, kapcsol környezethez és
társassághoz, életfeltételekhez és szellem
hatásához ránk, akik enélkül senkik vagyunk.
S tele vagyunk kapukkal, résekkel, hol ki-be jár
a világ velünk foglalkozó része, emésztett
eredménye, mert nemcsak befogadunk, de ki is
adunk magunkból, hogy egyensúlyban lehessünk.
Néha már „sok van belőlünk”, néha nem eleget
kapunk, figyelnünk kell a hozzáállásunkra és
a megítélésünkre, amit elősegíthet,
ha beilleszkedünk természetes közegbe.
Ez pedig a kisebb-nagyobb közösségünk, kezdet
és folytatás terepe, mind nagyobb számosságban
és minőségi fokozatokban, hogy már csak a
fogalmi kezelésükkel tudjuk megragadni.
A természetesség a családon túl is megvolt
az újkor előtt, Mátyás király megtréfálta a
juhászt az asztalánál, de nem fogott ki rajta,
kanál híján cipóhéjjal kanalazott levest.
Ilyen közvetlenség régóta ismeretlen az
irányítók és irányítottak között, kevés
képviselője a tömegeknek eljátssza ál jó
szerepét, mintha helyettük dönthetne sorsukról.
Azt azonban a valóságban másként rendezik,
leosztják, kivezetik közösségi szintre az
eleve meghozott intézkedést, elfogadni
lehet, tiltakozni is, megmásítani nem.
Középkori külső ellenséges támadások
miatt fenntartott hadseregek ugyanis tovább
az állam rendelkezésére állnak, most már a
belső lázadás elfojtására, nincs menekvés.
A testén érzi a tüntető a gumibotot,
könnygáz behatol pórusain, megalázottan
a lelke, s még csak el sem gondolkodhat arról, hogy
ez másképp is lehet, mert nem tanították meg rá.
Emberi méltóság hiányát kell tehát előbb
orvosolni, magunk s mások megítélésében,
mindenséget felfogóként vagyunk valakik, de
csak együtt többiekkel, s ez egyenlőség parancs.














