Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1584)
- szilajcsiko
- máj. 26.
- 1 perc olvasás

Csábító hazugság vagy hazug csábítás rosszabb,
egyáltalán van-e különbség közte, felszínes
megítélés vitatja, de egyik belülről is
jöhet, míg a másik ránk erőltetett is lehet.
Ez a két is igen fontos, mert mutatja, gyakran
saját hamis vélekedésünk áldozatává
válhatunk, és e közreműködésünk fájdalmas
lesz, ha felismerjük végül, hogy becsaptak minket.
De az még a jobbik eset, mintha magunk voltunk,
akik „kitermeltük” a bajt, tájékozatlanság,
vagy tudatlanság okán, és hibáztatjuk gyenge
lelkünket, melyet olcsón eladtunk gyermeteg.
Ám nem olyan egyértelmű a hiba tévedés
forrását nézve, hiszen már-már emberiségi
szintre emelkedett a megtévesztés, legalább
szándéka szerint, két táborra szakítva minket.
És kevesek szerencséje az okosok közé
kerülni, átlátni a szitán, megszűrni a hírt,
a sok-sok csatornán érkezőt felénk, józan
maradni az észrészegítő körülményekben.
Inkább azt a vádat kell megfogalmazni s bátran
hangoztatni, hogy éppen a legszentebb feladat
„felszenteltjei” hozzák fejünkre a legtöbb bajt,
fejétől bűzlik a hal, körmükre kell hát néznünk.
Honnan a hatalmuk a lelkek fölött, mit rosszra
használnak, s az miért nem kerül nyilvánosságra,
miért nem jár büntetés érte, hogyhogy tévedést
nem lehet világgá kürtölve leállítani.
A miértre és a hogyhogy nemre a választ ott
kell keresni, hogy a felhatalmazás szentségi
alakját, szertartását mindenütt megszüntették,
leállították a beavatás átélését.
Mi annakidején felemelte a királyok
személyiségét önmaguk s népük fölé, hitet
téve az isteni rend fenntartására, amiben
igazsághoz való igaz viszony foglaltatott.
Erre már sehol nincs példa a földön, gyarmati
viszonylatnak ez lett az átka, hódítóra is
visszaütött felkentségből kivetkőzés, hazug
csábításnak engedve, világ-erőszakolva.














