Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1594)
- szilajcsiko
- jún. 5.
- 1 perc olvasás

A rokonokra sokkal másként tekintünk, mint az
ismerősökre, vagy az idegenekre, szomszéd
sincs annyira közel hozzánk, mint akit vérségi
kötelék köt s annak hagyományos csatolmánya.
Utóbbit talán félrokonnak hívhatnánk, csak a
leszármazottakkal van közös genetika, a
felmenők máshonnan valók, de azért lelkület
mindig nagyon illeszkedik beházasodásban.
E megmagyarázhatatlan előnyösségnek van
testi alapja is, mert ha egy vérből valók és
hasonló lelkűek vagyunk, számíthatunk egymás
képességeire, s hogy kitartanak mellettünk.
Így volt ez már igen régóta, és a nagycsalád
intézménye alkotta a társadalom tartó-
oszlopát, gazdagok különösen összetartók
voltak, s a rabszolgának nem lehetett családja.
De ez már átvisz a testi–lelki rokonságon
túl a népek közötti kapcsolatokhoz, aminek
gyökerei tényleg a legmélyebb múltba nyúlnak
vissza, földművelés terjedéséhez jégkor után.
Ezért a kultúra hasonlóságát régészet
jól mutatja abból az időből, s kontinensünk
lakói kinézetre is majdnem azonosak,
csak a szokásos változatosság jellemzőjük.
Ám a délebbi földrészekről érkezők aztán
már még nagyobb eltéréseket mutatnak, ami
a műveltségi területeken is zárványokat
hozott létre, mindenesetre elviselhetőn.
Mert a tömeges bevándorlás nem messziről jött,
azt kezelni tudta ez az erős világ, viszont
a szomszédságból nagy ilyen mozgás nem okozott
gondot, hiszen szinte azonos tudással bírtak.
Jöttek-mentek a mesteremberek, a tudósok
egymáshoz, az uralkodóréteg segítette
az eszme- és kézművescserét, kiegyenlítő
korszak volt az, mindenhová eljutott a jobb mód.
A testi rokonságot felváltotta szellemi,
és ez aztán elterjedt az egész földön, ma is
ezt kellene kiteljesítendő művelni, nem
mindenféle károsságot rokonként kezelni.














