Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1595)
- szilajcsiko
- jún. 6.
- 1 perc olvasás

Vészesen fogy! – szokták mondani hátralévőre,
időre, életre, de meggondolatlanul, mert
éppenhogy nő, gyarapodik, miközben eltelik,
ráadásul előttünk lévő, mi jön – hogy van ez?
Hát úgy, hogy a beszédünk képzeletvilág, lélek
ereje teszi a gondolatot, s kapcsolja a
valósághoz ugyanazzal a lendülettel, hogy
együttjárónak látszik, azonosságot érzünk.
S a hangsúly az érzékeken van, mert látunk, hallunk,
a bőrünkön érezzük a levegőváltozást,
beleállunk a napba, mikor felébredünk, és
minden olyan, mintha velünk lenne, értünk lenne.
Nem is múlik, csak van, létezése törvényszerű,
s hogy mi ez, nem firtatjuk komolyabban, mélyebben,
mert akkor már olyan válaszok következnének,
amit nem akarunk, mivel felfoghatatlanok.
Istenként járunk mi is a földön, teremtményünk
minden, ami szembejön, az, amit észreveszünk,
a megszokottak és a szokatlan újdonságok,
felfedezéssel telik aztán egész életünk.
De az már megvan! – jön az ellenvetés, létezést
félreértve, merthogy az csak a mi találmányunk,
elkülönült nézőpontunk eredménye, csakis
így tudunk körös-körül lévőt meghatározni.
És akkor aztán üsse kavics, magunkat szintén
beleértjük, feledve, hogy önmeghatározás
ilyen módon lehetetlen, hiszen előzőleg
a rajtunk kívülire mondottuk, hogy létező.
De akkor mi az igazság? – az, hogy egyikre sem
szabadna létezést értelmezni, hiszen csak mi
fogunk megszűnni egykor, ha lejár a feltekert
rúgónk, és majd széthullik a testünk darabokra.
A környezet tovább él, a többi fiatalabb
ember is, nem történik létvesztés a fogalom
eredeti értelmében, miről itt most végig
szó van, azon belüli változás dúl világot.
Vagy nem, ha szellemiséget örökkévalónak
veszünk, s annak muszáj, ha jelen állapotunkat
meg akarjuk magyarázni, e világteremtő
lélek jelenlétet, mit ez egész lényege ad.














