Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1615)
- szilajcsiko
- jún. 26.
- 1 perc olvasás

Most már pár évszázad óta háttérbe szorított
az isteni tekintély, mely mögé pontos tudást
oda láttak, láttattak a világ urai, de
a nép is tisztelte e megfoghatatlanságot.
Ésszel alig felfoghatót, pedig ésszerűen
sorakozott egymásra, mert a naptárról van szó,
aminek jelöléséhez kötődött az élet,
de valóságos alapját kevesen észlelték.
Ám fordítva is igaz, hogy a történésekből
lett elvonva az évszakok rendje, elméletben,
s azon belül meghatároztak időjáráshoz
kötött teendők hónapot, heteket, napokat.
Ez rendben lenne magyarázatként, ha folytonos
lenne az idő, de nyilvánvalón körben forgó
ismétlődést veszünk észre évenként, ahogy mi
mondjuk, nem belegondolva, honnan jöhet mindez.
Felmerül persze a felhalmozott tapasztalat,
s azon túl, hogy mindig így volt, gyenge magyarázat
lenne, hogy isten látott el minket ily tudással,
merthogy ő biztosan tudta, hiszen teremtette.
Így alkotta meg, minket meg olyannak, akik fel
tudják ismerni a természet törvényeit – ezt
már modernség eszméje s gyakorlata állítja,
nem részletezve, hogy miről van szó valójában.
Azért nem, mert új világot hirdettek, világos
eszmékkel elfedve ismeretlenség homályát,
jelen embert megtéve istenségi imádat
tárgyának, amit megzavart volna régisége.
Pedig csillagászati ismereteinket onnan
örököljük túlnyomórészt, csodálatosképpen
csüngött a régmúlt embere az égen, elvontság
jellemezte, ha gondolatban megismételte.
Fogalmakat alkotott és nevet adott a főbb
szereplőknek, ezernyi csillag fénypontját vette
kezelésbe, alakzatokká kötötte össze,
s meghatározta álló és mozgó mivoltukat.
Olyan nagy teljesítmény ez, mely még az éveket
is kijelölte nekünk, hogy értékelnünk kellene,
sokkal jobban, mint ahogy ma üres e témakör,
mert Istenhez felérő emberi teljesítmény.
















