Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1616)
- szilajcsiko
- jún. 27.
- 1 perc olvasás

Mekkora bűn a megtévesztés, alig gondoljuk,
nem úgy találkozunk vele, mint a hazugsággal,
melyet legtöbbször saját maga leplez le, aki
elköveti, és semmi nem maradhat titokban.
Minden kiderül előbb-utóbb, de ez tehát az
egyéni tevékenységre, szándékra, beszédre
vonatkozik, mert egymást tudjuk ellenőrizni,
gond és baj fölöttünk fennálló hatalommal van.
Hogy az valami megtévesztés által jött volna
létre, nemigen jut eszünkbe, mert gondoskodik
róla, hogy eltüntesse az elmarasztalható
nyomokat, sőt dicsőséges eredetet mutat.
Nem észszerűségre, hasznosságra hivatkozik
az ősiségben, ahol kényszerítő erőre
még nem volt szükség, hogy mindenki a jót válassza,
az egyéni, s az összehangolt közös munkában.
Ennek természetességébe bele nőttek a
gyerekek, a család határai kitágultak
a szaporulattal, vérségi kötelékeken
túl pedig voltak a barátkozó kapcsolatok.
Ahonnan feleséget és férjet választottak
az ifjak maguknak, előzetesen s utána
már egységben erősebbek voltak együtt, sok volt,
amit csak ily módon tudtak megvalósítani.
S az időjárás adta lehetőségek mentén
terjedtek aztán a földművelők, szó sem volt még
hódításról a lakatlan földeken, azt később
kényszerítette ki az ínség, mások kárára.
Ami megkettőzte a hasznot, a más javának
elvétele, amit fegyverek árnyékában már
önként is szolgáltattak a kényszerítettek, és
ennek örökletességét „Isten intézte”.
Mármint a megtévesztés szerint, hogy ne lázadjon
a fennálló rend ellen senki, mert jöttek aztán
külső támadások, mikor kevés lett a fóka
az uralkodni vágyó hatalmi eszkimóknak.
Így aztán máig erőszak védi kifelé, és
befelé szintúgy a megszokottként beállított
ranglétrát, önként vállalt áldozatokkal,
de félő, hogy a tehetség igy csak hamis látszat.
















