Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1617)
- szilajcsiko
- jún. 28.
- 1 perc olvasás

Unalomig ismételni kinek kell ugyanazt,
szájba rágni a közlő szerint nyilvánvalót, mert
úgysem fogan meg a gondolat, csupán pillanatra
ragad meg, alig befolyásol, hamar felejtve.
Kísérletezgetni lehet, hogy neki alkalmas
módon közvetítsünk tudást, igazságot, kiszolgálva
ízlését, ismeretszintjét, de ha nem akarja,
nem fogja elfogadni, ellenáll neki végül.
Kell az előzetes beleegyezés odafigyelés
számára, olyannak mondjuk a magunkét, aki
egyetértést mutat már valamiképp, különben
kudarc lesz, nem találkozás, nemhogy eszmecsere.
Kivéve a hivatalból tanító helyzetet,
amikor azért nagyjából adott a tananyag,
ugyan a mester hozzáteheti a maga szép
s jó tapasztalatát, de csak határok között.
Felhatalmazása ugyanis megegyezésből
fakad, hogy helyettesíti a szülőt, megbízót,
előadja a közismert, belátott tudományt,
fejleszt életkortól elvárható képességet.
Ezen túl nem léphet tehát, világnézetét nem
erőltetheti rá tanítványára, de hogy ez
miért van így, senki nem gondolkodik el róla,
így aztán befagyott tóvá lesz az oktatásügy.
Lefokozódik neveléssé, gondozássá, mint
mondják, az iskola gyerekmegőrző, pazarlás
növendékkel, és tanári lelkesedést majdhogynem
teljesen leromboló, kiábrándul mindenki.
És akkor a nagybetűs életről még szó sem volt,
amidőn meg kellene méretődnie, amit
összeszedtünk, elsajátítottunk életünkben,
mit csak mások értékelése erősíthet meg.
De ha ki sem fejthetjük a nézetünket, mert a
másik, a többiek nem kíváncsiak, rám, senkire,
kutyába se vesznek, nem is válaszolnak, ha lenne
is véleményük, leszoktak ütközésről.
S honnan van mindama meghatározó tényező,
mi meghatározza ilyen személyiségünket,
nincs feltérképezve, de sejthető, közönséges
csupán, s megakadályoz színvonalemelkedést.
















