Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1638)
- szilajcsiko
- júl. 19.
- 1 perc olvasás

Amikor még az ismert világ körbejárható
volt az életünk során, igen könnyen, s jó párszor,
körbejáróinak megfordulhatott fejében,
milyen jó lenne, ha egy akol lenne s egy pásztor.
A pásztor-helyre persze önmagukat képzelték,
mert nekik volt arról az egészről átlátásuk,
ma el sem tudjuk képzelni azt a szűk világot,
a miénk végtelen, azon túl, hol élünk, másutt.
De az elmeszülemény azonnal visszafordult,
visszájára a lehetséges legjobbnak, foglya
maradt a fennálló helyi viszonylatoknak, mert
hősöket emelt fölé nyomasztó eszmeboglya.
Megtévesztettségüket csillagokból eredés
adta, minek tartalma egyre bővült, átlagos
ügyekre vonatkoztatták már, és feledésbe
merült, hogy embertelepítésű az égmagos.
Így aztán dupla volt a törvényhozás ereje,
nemcsak a fegyveres erőszak érvényesítette,
hanem a vallásnak nevezett, magára vállalt
hitelv és gyakorlat, tagolva isteni rendbe.
Ennek kellett tehát, a körmére nézve, múltba
taszítódnia az új elképzelések szerint,
mintha csak megújulna a világ egyetemes
mintához idomulva, és megjavulva megint.
Ahogy kezdetben volt, ama világteremtőként
tevékenykedő egyetlen Isten jóságából,
a tökéletességnek újra vissza kell térni,
mostmár világjobbító szándék akaratából.
Volt ennek itt-ott megmaradt hasonló emléke,
mert a jóemberek is jelen voltak a földön,
ezt felhasználva általános érvényességű
törvényeket foglaltak írásba, fejet töltsön.
S ahelyett, hogy kitalálói, előadói
arathatták volna le mindenki boldogsága
remény-örömét, megjelentek adókivetők
újra, jobb jövő ígéretének zálogára.
De mert a nekik jutott konc már nem elég, egymás
legyőzésével kezdtek foglalkozni pénzünkön,
egy akolba terel egész világot győztesük,
s ez pusztulásunkról fog szólni a pásztortülkön.
















