Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1639)
- szilajcsiko
- júl. 20.
- 1 perc olvasás

A művészet világteremtés, nem korlátozza
a valóság, hanem ösztönzi, táplálja elég
anyaggal, témával, tanulsággal, reménységgel
ahhoz, hogy megszólaljon, alkosson, hitet adjon.
Régebben még attól függött, hol élt s volt tevékeny,
mert a békés tájék mást hozott ki belőle, mint
háború dúlása, időjárástól is függtünk,
nem úgy, mint ma, hogy a hatás mindenhová elér.
S mialatt a harci bunkerben nem vidám az élet,
a háborús fővárost védernyő védi bombák
behatolásától, a hideg és a meleg sem
teszi próbára a testet komfortos lakásban.
De ha természeti csapások nem is annyira
megpróbáltatók, lelki terhelés annál nagyobb,
nem is tudom, hogy bírja elviselni egy művész,
hogy országa gyilkos fegyverekkel öl másikban.
Különösen testvérnépek harca egymás ellen
kiábrándító, elsőre magyarázhatatlan,
de ha a dolgok mögé, mélyebbre nézünk, látjuk
érdekszféra behatolását új területre.
Amit aztán meg kell hódítani valóságos
harcban, ha ütközik valaki más vélelmével
saját élete biztonságáról, s mennél nagyobb
az ellenfél, annál több az ártatlan áldozat.
Akik elvesztik házukon, lakásukon kívül
katonafiaikat s rakétatalálat ért
szeretteiket, ha ők életben maradnak is
szerencsétlenségükre, esetleg nyomorékan.
A művész lebénul ebben a helyzetben, lelke
némaságra ítéli, ezért nem a helyszínen
kellene tiltakozni, figyelemhívó tettel
megnyilvánulni, hanem biztonságos távolban.
De a világ hallgat, nem sül ki szeme szégyentől,
sőt biztatja a harcot, bármennyi is a hulla
a fronton, küldik a fegyvert nyakló nélkül, még ha
nincs is fogalmuk róla, milyen célú a háború.
S ha lenne még költő a földön, nem önégetést
kellene végezzen tiltakozásként, de súlyos
mulasztásunkat ostorozná, hogy nem teszünk meg
mindent, megállítani gonoszság áradását.
















