Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1647)
- szilajcsiko
- júl. 28.
- 1 perc olvasás

A szükségtelent és a feleslegest nehéz lesz
továbbra is megkülönböztetni, amiből sok
bajunk számazhat még, és származott is a múltban,
egyik tévedésből, másik fényűzésből fakad.
Cáfolni mindkét hozzáállást lehetetlen, mert
a meggyőződés hamis tudatként is érvényes,
valamint a dicsőség lelki szükségletté lett,
így pedig azt láthatjuk, nem változik a világ.
Benne az ember természetesen főszereplő,
az ő megrögzöttségei öröklődnek tovább,
vigyázzon, nehogy nagy veszélybe keveredjen,
s nehogy lemaradjon földi-égi mennyországról.
Ennek megfelelő a berendezkedés, valós
igények, étel-ital, ruha és lakás mellé
felsorakozik a csúnya szóval luxusnak is
nevezhető vallási szertartások garmada.
Utóbbiakat szolgáltatókat éppúgy el kell
tartani, mint munkával-pénzzel fizetni olyan
termékért, melyet nem mi állítunk elő, miből
egyre több van, köztük kellene jól választani.
Ami azért nehéz, mert a termelők, javakat
szállítók, szellemi teljesítményt nyújtók
mind meg akarnak élni, sőt, kiválóan, őket
is vonzza a kiemelkedőség, mihez pénz kell.
Több, mint az átlagnak, s ekkortól indul a játék,
ami vérre menő harccá válhat, ha indulat
társul a tevékenységhez, nem józan megfontolás,
s akarattal kevert érvelés nem lesz igazság.
Itt vagyunk tehát még ma is, ahol a part szakad,
alig van remény a tudatosság hatalmára,
mert az egyéni életút varázslatosságát
utódok nyújtják igazán, s hogy nekik jobb legyen.
Előrébb jussanak, mint mi, amihez nincs elég
erőforrás, mert már azokat mi kimerített
állapotba hoztuk, s helyettesítésük üteme
lassabb, mint igények állandó növekedése.
Régóta riogatnak, hogy sok az eszkimó és
kevés a fóka, de mindig megoldottuk eddig
valahogy, két világháború luxusára is
tellett, de harmadik ne legyen, végromlást hozna.
















