Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1654)
- szilajcsiko
- aug. 4.
- 1 perc olvasás

A tiszta gondolatnak nincs hátsó szándéka, ám
azért a gondolkodás akaratlagos, s ugyan
belülről jönni látszik, de külső tényezőkre
gyorsan válaszol, ha ösztönösségre van szükség.
Mert minden gondolat számunkra, – még érzékelés
eredménye is, nem találgatjuk, mi az, hanem
a találat váltja ki a látványt, hallomást, és
még azt is tapintjuk, amihez hozzá sem értünk.
Lehet kötözködni a részletekben, hogy pedig
megtanuljuk az ismeretlen dal dallamát is
hamar, de ha szokatlan hangskálát használnának
hozzá, sokkal nehezebben, vagy talán nem, menne.
Ismerőst is messzebbről felismerünk, minthogy az
arcán lévő jellegzetességeket meglátnánk,
azaz ismeretlenen azokat csupán sokkal
közelebbről vagyunk képesek azonosítani.
Hozhatjuk tovább a példákat érzékelésről,
hogy miért észlelés az, vagyis képzetet rendel
hozzá agyunk, ha tud, s ha nem, létre sem jön, üres
járat, s mennyivel inkább így van eszmeiségnél.
Ha művészeti, tudományos vagy bölcseleti
az élmény, előzetes ismerethalmaz, módszer
szükséges a befogadásához, ami tehát
alkotás, s továbbgondolás, továbblépés lehet.
Már közelítünk az akarat kérdéséhez, hogy
annak mi a helye ebben a folyamatban, mert
hogy van, az biztosnak látszik, hiszen törekvések
nélkül nehezen képzelhető el az életünk.
Persze, szeretnénk sokmindent tudni, birtokolni,
végezni, de ez nem ugyanaz az indíttatás,
mint amikor külsőt behozva beleszólunk a
világról szóló ismeretekbe saját célból.
Ott ugyanis nincs helye a legkisebb önzésnek
sem, mégha ezt az állapotot gyermetegnek is
tartják a szirakúzai türannosz óta, ő
rabszolgává tétette az ezt bíráló bölcset.
Platónt kiváltotta egy tanítványa, de mi nem
tudunk szabadulni e kötelékből, ha soká
nyomulunk ügyeinkben diktátorként, esetleg
mások mögé bújva, de nem egyetemes elvhűn.
















