Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1662)
- szilajcsiko
- aug. 12.
- 1 perc olvasás

A kényelem két értelme megtévesztő lehet,
mert nemcsak alapvető szükséglet-teljesítést
jelent, hanem annak kedvezőbb mintáját, mint az
alacsonyabb fokú, kényelmetlenséggel járó.
Kényelmesebb bekapcsolni a gázfűtést, mint fát
vágni, előtte beszerezni, vagy gyűjteni, sőt
a szénnel is ez a helyzet, olaj sem kisebb gáz,
viszont a hőszabályozót már kapcsolni sem kell.
Előre beállíthatjuk, nappalra-éjjelre
a hőfokot, s kérdés, akkor mi dolgunk marad,
ha minden fűtési feltétel magától teljes,
teljesül, kényelmünket biztosítja pazarul.
Hát, ennek ellenértéke megteremtése, mert
semmi sincs ingyen, legfeljebb gyermekkorban, de őt
meg a jövő szolgálatára neveljük, akkor
álljon helyt, amikor eljön a saját ideje.
Mindeközben, az egészre nézve, nem mondható,
hogy mindenki kényelmesen tud boldogulni az
életben, sokaknak kell keményen dolgozniuk,
és egyesek lustálkodni látszanak mellettük.
Például az értelmiség, művészek, kötetlen
munkaidőben dolgozók, de nekik másféle,
lélekkoptató munkájuk lévén éppen testük
lesz kitéve a mozdulatlanság veszélyének.
Az egyensúly ugyan megteremthető mindenki
számára hasznos elfoglaltság eredménye és
annak a munkának könnyebb elvégzése között,
amit gépek tesznek lehetővé minduntalan.
Már a kőbalta is, a nyíl és a kunyhó, sokkal
jobb körülményeket teremtett, s főzés, sózás,
ízesítés, kelesztés, mind-mind könnyítette az
étkeztetés feladatát, s finomabbá is vált.
Gazdagság és kényelem együtt jár, inkább lelki
értelemben, mert a kiszolgáltatottság igen
rosszul esik, és a szegénység olyan állapot,
bár biztonsággal párosulhat szerény élet is.
Végül a törekvések, a viszony hozzá baljós
árnyékot vet, mert azt elérni ne cél legyen, de
természetesség, amint tömegével vállalnak úgy
kihívásokat, hogy közben hiány a kényelem.
















