Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1702)
- dombi52
- szept. 21.
- 1 perc olvasás

Van-e lehetőségünk valóban emelkedni
erkölcsben, tudásban állandó folyamatban, mit
az alap józan ész javasol nekünk, pártatlan
módon, mindenki javára, boldogulást élve?
Avagy beledöngölnek bennünket világszerte
erőltetett álegyetemes nézetrendszerbe,
ahol az ámítástól a megfélemlítésig
terjed a skála befolyásolásunk céljából.
Hogy szinte már csak a kisgyerekek tapogató
nyitottsága érvényesül eredménnyel, mikor
a közvetlenség a találkozás mértéke és
eszköze, nincs becsapás, szerves a találkozás.
Ezt fejelhetné meg az iskolai nevelés,
kinek-kinek természetes adottsága szerint
adagolva a jövő számára hasznosan és
lelkesedéssel alkalmazandó képességek
létrejöttének feltételeit megteremtő
ismeretmorzsákat és tevékenységmagokat,
amihez a tanítónak is állandóan kell
tanulnia, és tananyagot összefogás nyújt.
Ahol az ellenőrzött tudományos eljárás
és sikeres gyakorlat feltételezhetően
megállja a helyét a következő években,
de az egyetemen már továbblépést kutatnak.
Azoknak tehát, kik akkor élni és alkotni fognak,
legyen kezükben eldobandó lap mellett
aduász is, amivel megfordítják a mindig
elavultságba hajló társadalmi cselekvést.
Hiszen a kifáradók, kiöregedők hadát
meg kell újítani fiatal törekvőkkel, ők
úgy juthatnak jelentőségteljes szerephez, ha
felkészülten felemelkednek a feladathoz.
















