Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1714)
- dombi52
- okt. 3.
- 1 perc olvasás

Sok vélemény, elmélet van, mit nem hagyhatok szó
nélkül, például hogy a földműveléssel kettészakadt
a társadalom, s maradtak, akik gyűjtögető-
halász-vadász életmódjukat, szabadságukat
féltették a helyhez kötött életmódtól, s az ő
folytatódásaik a mai ingyenéléssel
határos tevékenységet űzők, minden jónak
bírálói, elvetői, amit harciasan
tesznek, s követelik, elfogadjuk nézetüket,
ami leginkább az ő magasabbrendűségük
előadása s a mi lealacsonyításunk,
akiknek szolga szerepet szánnak igen régen.
Hát, e megosztottság eredete nem a munka
megosztása, kiterjesztése a termelésre
a javak begyűjtése mellett, hanem a többlet
elvétele erőszakkal eredményesebbtől.
Erre sokáig nem mutat jelet őstörténet,
de egyetemes emberiként állítják be a
gyilkos rablást, akik aztán a történelemben
végig végezték elszomorító ténykedésük.
Így ha már a gyökereinket keressük, ne a
modern elnyomó világ elvi alapjai közt
nézelődjünk utánuk, hanem a valódiság
tényei között, amit igaz régészet mutat.
Mert egyébként a félreértelmezés oda is
beférkőzött, de nem tudja megmagyarázni a
fegyverek hiányát ókor előtti sírokban,
cserébe birodalmakat rajzolnak térképre.
S azok nagyságával kápráztatják kritikátlan
szemünk, és hogy valami földöntúli tudással
mozgattak nagy köveket, feltételezve mai
ismereteket oda, de még magasabb fokon.
Így áll össze a valódi kép, mozgató elem,
fennálló viszonyok bebetonozása, mégha
kudarcossága nyilvánvalóvá vált is, észbe
ne jusson változtatni rajta, ha mindig így volt.
















