Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1721)
- dombi52
- okt. 10.
- 1 perc olvasás

Több módja van kikerülni rázós kérdéseket,
a legjobb, hogy Istenre bízzuk azok válaszát,
hasonló, ha földönkívüliket tételezünk,
hogy régen jártak erre, vagy most is tevékenyek.
Kinyilatkoztatásnak, kijelentésnek mondja
a kereszt(y)én(y) Isten ige-megnyilatkoztatását,
és ehhez szent könyvekkel más világvallások és
az erkölcsileg fejlettek csatlakoznak sorban.
Van köztük átjárás, különösen a próféták
korából, de hogy az mikor és hol történt, sűrű
homály fedi valójában, csak regei szinten mutat
pontos meghatározást, hogy legyen miben hinni.
Érzékileg is, nemcsak szellemileg, szüksége
van rá a kézzelfoghatóságot szüntelen és
alkotó módon művelő emberségünknek, s ezt
célozza kielégíteni égi túlvilág.
Legyen az tehát halál utáni máslét, de itt
hatását kifejtő fejlettebb lények emléke
szintén megfelel az átlagléleknek, ha még a
tudósok sem ismerik szellemünk eredetét.
Avagy különleges esetekben mutatkozó
működését, egyidejűség magyarázatát,
lehetetlennek látszó távkapcsolat példáit,
vagy ha csak az álomlátás csodásságát vesszük.
Nem elegendő nagyjából utalni a természet
ismert bonyolult törvényeire, képletek
nem elégítik ki a képzeletünket, többre
vágyunk, amint lettek vállalkozók, kik megadják.
Így aztán párhuzamos feladat a tartalom
valódisága mellett annak származását is
hitelesíteni, de ebben nagy buktatókra lelünk,
s megfejtendő még, hogy azok miért szándékosak.

















