Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1741)
- dombi52
- 23 órával ezelőtt
- 1 perc olvasás

Zaklat a lét, vagy simogat a tudat, hogy élünk?
– van még több árnyalat, ahogy válaszol az ember
a tényre, hogy létezik – felelősségteljesen,
könnyedén, óvatosan, hálával, keservesen.
És van, akit a téma nem érint meg, elriaszt,
hátborzongatónak tartja belegondolni, hogy
szempillantás alatt véget érhet, a kezdete,
eredete véletlenszerű s beláthatatlan.
Nemcsak egyéni életnek, de egyesek szerint
a mindenségnek is, ahol kényszerű értelem
első okot keres, ami előttre a semmit kell
tenni, ilyen módon a véget szintén beláthatjuk.
Valamivel jobb, de inkább háttérbe szorul az
a válasz a létkérdésre, hogy végtelen időt
foglal magában, mégha ütemezetten is, és
ezért hanyatlik s megújul örökkévalóan.
Benne kicsiny lényünk mégsincs teljesen elveszve,
hiszen törvényszerűségek felfedezésével
szabályozás elvi szintjét látjuk látvány mögé,
aminek egyenrangú párja gondolkodásunk.
Ebben pedig összeér világalkotó szellem
és emberi képesség, így nemcsak része vagyunk
a kézzelfoghatóságnak, de tudati társa
a világfölöttinek, kívül és belül egyben.
Ami ismét megrázó felfedezés, mert ilyet
istenrészről csak az Isten Fia mutathatott,
mikor a Földön járt, kinek előzménye ókort
jellemző sokistenhit-szereplők tobzódása.
Arra azt mondjuk, hogy emberi képzeletvilág,
emerre meg, hogy kinyilatkoztatás, utóbbi
emberi eredetét tagadva, mert a forrás
felfogása meghaladja a képzeletünket.
Viszont még nem vettük itt figyelembe eddig, hogy
nem egyedüliek vagyunk mi emberek, hanem
gondolati társak, akaratlan is közölve
egymással tevékenységünk elvont eredményét.
Azaz nemcsak szándékosan, beszéd révén, hanem
magunkban beszélés sugárzásával, eleven
erőként hatóan élőként, sőt holtunk után,
ezért ér összemberi isteni magasságig.
















