Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1752)
- dombi52
- nov. 10.
- 1 perc olvasás

A „kegyet gyakorol”, „kegyelmet ad” nem ugyanaz,
mint az isteni kegyelem érvényesülése,
ez függ célzottja befogadó akaratától,
az viszont kizárólag felső hatalomtól.
El lehet utasítani Istent világnézet
alapon, amitől nem inog meg vallásos hit
a vallásosakban, mert éppen hozzáfordulás
teszi élővé a túlvilágot, örök jövőt.
És múltat is, Isten örökös gondolatában,
mely az idők végtelenében teljesítette
létté, emberré a teremtés áldását, üres
nemlét helyére önmagából, ajándék gyanánt.
Nagy beismerése kicsinységünknek elvszinten,
hogy nemcsak a magyarázatban, azzal azonos
világkeletkezés, -fennmaradás és -végződés
valóságában sincs hiteles tájékozottságunk.
Elfogadva ez állapotunkat, igényeljük
Isten magyarázatát, tevőleges kegyelmét,
amiben tehát csupán megerősítést jelent,
ha megnyilatkozását figyelembe vehetjük.
Így aztán a kegyelem visszautasítása
nemcsak egyéni ügy üdvözülés kérdésében,
hanem Isten elleni lázadásként egyúttal
tudatlanságból fakadó cselekvésveszély.
Mert nemcsak örök életét dobja el magától,
hanem a lehetőséget, hogy az ismeretlent
a valós súlya, így érvénytelensége
szerint kezelje, remélve valamire jutni.
De ha az a meggyőződés vezeti, hogy nincs ily
viszonyunk az ismeretlenség felé, olyannak
a válaszát fogja elfogadni a létkérdést
illetően, ahol a túlvilág evilági.
Kegyet gyakorló és kegyelmet adó hatalom
már megítél, még mielőtt bármit cselekedtél,
belehelyez a rendbe, rád szabott állapotba,
befagyasztja világunkat vélt érdeke szerint.



















