Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1761)
- dombi52
- nov. 19.
- 1 perc olvasás

Ha messzeség mindkét irányban felfoghatatlan,
a távolságok közepén találjuk magunkat,
mérleg nyelveként, s Pascal szerint semmi az ember
a végtelenhez, de minden a semmihez képest.
De nincs bizonyosságunk egyiket illetőn sem,
azaz befelé, a kicsinység felé nem lehet
elképzelni, hogy végtelenül kicsinyül, viszont
kifelé, nagyság irányában sikerül kissé.
Ám ott is korlátozott képzeletünk, mert előbb
lezárja a haladás folyamatát, mint azt vég
nélkül tekinthetnénk, majd túlugorja önmagát,
hogy elölről kezdje a megtévesztő látomást.
Ily alapkörülmény közt nehéz tájékozódni,
hogy mik vagyunk éber meg az álmodó eszünkkel,
mindenki maga is utána szeretne járni,
ezért más tapasztalatát kétséggel fogadja.
Vagy azért, mert érti, és nem tartja többre saját
kútfőjénél, vagy nem érti, mi miatt elveti,
sőt, kikiáltja érthetetlennek, hitetlenség
üti fel fejét, sötétben maradunk egyedül.
A tudást illetően, miként kell fogadni az
életet és a halált, ezért nemcsak meghalni
rettegünk, de az életünket sem nagyszerűségként
fogjuk fel, hanem nehéz terheket cipelőként.
Ide vezet a bizalmatlanság, hogy mindenki
egyforma lehetne, kellene legyen, de nem az,
mert a fiatal nem érti az öreget, miért
olyan, amilyen, s öreg a fiatal lendületet.
Mert élet s halál véglet közöttire nem jutott
idő megfelelőn megtárgyalva megegyezni
a legjobb módjairól, ne kelljen minden nemzedék
esetében beesni ugyanazon gödrökbe.
Beesvén pedig, kimászás földszintre kimerít
erőt és lelkesedést feldolgozni legújabb
tudományos eredményt sötét anyag létéről
vagy hiányáról, magyarázó összefüggésben.
Hogy nincs az a ránk nehezedő két véglet, hanem
ahogy magunkat lenni látjuk, annak van olyan
eddig nem ismert tulajdonsága, a két út-vég
összemosódik, s mindazt mutatja, amit látunk.















