Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1772)
- dombi52
- nov. 30.
- 1 perc olvasás

Lehet-e a fényt és a sötétséget egyaránt
világalkotónak tekinteni, egyiket a
másiktól függővé téve, s így azonos szintre
hozva, legalábbis gondolatban elképzelve?
Vagy ez hamis egyenrangsítás, kettőzése
az egyféle világnak, ahol van alapvető,
kiindulórész, amiből minden más részletet
le kell vezetnünk, hogy értelmesek maradhassunk?
Előbbi tehát vállalja, hogy a két alkotó
rész kölcsönösen feltételezi egymást, ezért
külön-külön nem is érdemes eredetüket
vizsgálni, sokszorozódó viszonyuk időtlen.
Utóbbi idővonalat képezve mutatja
a különbséget az alkotó minőségek közt,
korábbi származtató, későbbi származtatott,
ami még tulajdonságukra is ki- s rávetül.
Erre ugrik aztán a kettőzött világ-hívő,
hogy eldönthetetlen, sötétségből születik fény,
vagy csak a fényhiány okozza a sötétséget,
így eleve léteznek és nincs közük egymáshoz.
De ha így lenne, érvel a másik oldal, nincs mód
eldönteni, hogy melyik a jobb fehér s
fekete közül, pedig egyértelmű, hogy a fényre kelljen
szavaznunk, sötétségből nem teremhetett élet.
Viszont a halál mutatja, hogy megsemmisülés
is része a létezés folyamatának, a lét
tehát örökkévalóan kétarcú, meglátni a kettőt
lehetetlen, mert hol itt vagyunk, hol ott.
Ellenben az ésszerű célszerűség, amit mi,
emberek, már látunk is, nemcsak életre keltünk,
megköveteli, hogy csúcslényekként éljünk, képet
alkotva a világ egyedülállóságáról.
Hogy aztán ez alapvető nézetkülönbségtől
független valóságra nyílhat-e rálátásunk,
fejlettnek mondott kor és tudomány kérdése lett,
de hogy válasz-e a válasz, még mindig kérdéses.

















