Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1775)
- dombi52
- dec. 3.
- 1 perc olvasás

Nem mondhatjuk, hogy a legjobb, hatékony tanulás
minta után történik, ha olyat kell tanulni,
amit addig senki nem tudott, kitalálni a
megoldást, vagy a kézenfekvő magyarázatot.
Mert ilyenkor vak vezet világtalant, tapogat
az ész szellemi töltet után, mivel áthidal
tudatlanságból fakadó bátortalanságot,
ne maradjon bután, találjon ösztönző elvet.
Aminek következéséből több irány felé
ível kapcsolathíd-sugár, s ahonnan visszatér,
ott van keresnivalónk, arra kell szélesebben
tekintenünk, valónk egész erejét bevonva.
És a már meglévő tudást, tapasztalatot is,
képzelet vezérelte kézügyességet, – illik,
nem illik egymáshoz gondolatkép és valóság,
már könnyebb valamiképp eldönteni ilyenkor.
Megszólal ugyanis bennünk, nekünk a természet
maga, hozzáértővé tesz, feltárja titkait,
hiszen nincs takargatnivalója, féltett kincse,
ha méltó részeseiként fordítjuk hasznunkra.
Örökké tartó örökösödéssel élhetnénk
egyre magasabb szinten elsajátítva teljes
egészét érzékelt és tudatosított világ
felépítési és működési törvényének.
De csak ha nem szakítanánk meg nemzedékenként,
eredmény-birtokosokként, szellemi erőtér
alkotóiként a mindenoldalú tudásra
törekvést, részeredményt részérdekbe fullasztva.
Dolgozzunk hát a tökéletesség kilátásán,
ha nem is mindegyre gyarapodó ismeretek
s felhasználásuk terén, a hiányosságuk,
esetlegességük miatt, de hozzáálláson.
Magatartásunk erkölcsi mércéje legyen az
egyetemesség, s ebből lebontott követelmény,
amit már igen jól ismerhetünk, nincs kibúvó,
s amire érvényes a múltból kapott jó minta.















