Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1782)
- dombi52
- 00false22 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
- 1 perc olvasás

Egyedül a léleknek van két iránya, minden
más egyirányú, vagy előre halad, vagy
hátrafelé, azaz lebomlik, szabad gondolat
a lelki, meghatározottság az anyagi lét.
Nemcsak az emlékezetről van szó, aminek
nincsen káros következménye ránk nézve, de ha
testi állapotunk mozoghatna visszafelé,
elvesztenénk jelenbeli azonosságunkat.
Ha a gondolkozás természetét magyarázni
más nem képes, mint a lélek, annak létét szintén
bizonyítja ez az összefüggésviszonylat, s így
lelkünkön át jutunk ki magunkból, magányunkból.
Másokhoz és a világhoz, amit jó esetben
észre sem veszünk, lelkünket nem érzékeljük, az
maga vagyunk, minden összekapcsolódásával
együtt, azaz lélekként bejárjuk birodalmunk.
Ez pedig nem csupán területiség, hanem jó
és szép elvont ismerete tanulságos példák
szem előtt tartásával, megtörtént eseményben
részvétellel, hallottakkal, tudottakkal, öröm
vagy bánat beleélő együttérzésével, így
nem kimaradással semmiből, ami emberi,
és szándék szerint mindenből, ami embertelen,
lelki tevékenységünk elviként határtalan.
Kell hozzá a testünk, kétségtelen, de hogy melyik
melyiket hívta létre, titokzatosságként
adódik nekünk, találgatjuk, de eldönteni
nem tudjuk, amibe belenyugodni sem lehet.
Vigasztalásként marad a lélek két iránya,
melynek a jövő felé terjedését kevéssé
ismervén, alkotást megelőző tervezésen
túl véljük önálló túlélési képességét.
Utóirat:
Tehát az idő – pontjaiban – testi, s a lélek
időtlen. Időnek sincsenek pillanatai,
nincs kezdete s vége. Végtelen találkozási
pontja a test, amely határtalanul végetlen.
A van meg a nincs ugyanaz, s ez felfoghatatlan,
de egyként felfogható, mely egység tudatunkban
oszlik fel lét és nemlét tájára, mely kettő ugyanaz,
szétszakítását lét s nemlétre gondolat végzi.

















