VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

Lehet, hogy nyáron is lesz iskola a briteknél

Angliában a politikusok és a pedagógusok egy része szerint a távoktatás során lemaradó diákoknak fel lehetne ajánlani a „nyári iskolában” való részvételt annak érdekében, hogy eredményesen pótolják a Covid-19 zárolása során elmaradt órákat. A pedagógusok szerint a digitális oktatásra való áttérés amellett, hogy csak tovább növelte a gyerekek között lévő különbségeket valójában csak az oktatás, tanítás és a tanulás illúzióját adja. Ennek egyik legfontosabb oka, hogy a digitális oktatás megindításakor a tanárok döntő részének nem voltak ezzel kapcsolatos ismeretei, tapasztalatai és tananyagai.

A Skype, Zoom, Classroom, Discord és Teams alkalmazásokra kényszerített oktatás csak akkor lenne igazán hatásos, ha mindenki megfelelő képzést kapna és az azt használó szakemberek több éves gyakorlattal rendelkeznének. Mindezek mellett minden országnak rendelkezni kellene egy saját fejlesztésű tudástárral, online tananyagokkal, oktatási platformmal, és az ezekhez szükséges infrastruktúrával. Ez azonban a briteknél még csak csírájában van jelen (hasonló a helyzet hazánkban is). Az sem túl megnyugtató, hogy az ezen technológiák használatában élenjáró koreaiak és japánok is csak a következő hónapokban fejezik be rendszereik fejlesztését.

A szigetország pedagógusai arra a következtetésre jutottak, hogy személyes tanítási órákkal kell felzárkóztatni a lemaradó diákokat. A brit miniszterek most azt vizsgálják, hogy a nyári szünet alatti felzárkóztató órákat milyen forrásokból fedezzék azoknak a gyermekeknek, akik a legjobban lemaradtak. A tisztviselők azt vizsgálják, hogy szélesebb körben be lehet-e vezetni azt a modellt, amelyet a Harris Akadémia 48 iskolája kínál. Ezekben az iskolákban tavaly nyáron háromórás tanrendet működtettek egyfajta „nyári iskolaként”. A szakpolitikusok úgy gondolják, hogy a tanárok nyári munkára való kötelezése miatt a szakszervezetek tiltakozni fognak.

A rossz járványügyi adatok miatt az Oktatási Minisztérium arra számít, hogy az iskolák az elkövetkező félév döntő részében zárva lesznek, és a kulcsfeladatot ellátó dolgozók gyermekeit is el kell majd helyezni a nyáron. Tegnap Anne Longfield gyermekbiztos arra figyelmeztetett, hogy néhány gyermeknek akár öt évig is eltarthat, amíg pótolja a lemaradásait. Boris Johnson további 300 millió fontot vállalt az iskolák felzárkóztatási feladatainak teljesítése érdekében. A Spectator magazinnak adott interjúban Mrs. Longfield azt nyilatkozta, hogy ez az összeg még nem lesz elég, mivel a távoktatás során kialakult egy olyan csoportja a gyermekeknek, akiknek a következő három-öt évben folyamatos támogatásra lesz szükségük.