Vlagyimir Putyin tájékoztatja az újságírókat és a világot Oroszország Ukrajna-politikájáról
- szilajcsiko
- szept. 6.
- 7 perc olvasás

Eredeti cikk:
Vladimir Putin Updates Reporters and the World on Russia’s Ukraine Policy, 4 September 2025 by Larry C. Johnson
Schiller Mária küldeménye
2025. szeptember 4., Larry C. Johnson
Vlagyimir Putyin kedd este pekingi idő szerint sajtótájékoztatót tartott Kínában, és részletesen tájékoztatta a hallgatóságot Oroszország Ukrajna-politikájáról és az Egyesült Államokkal folytatott tárgyalásokról. A teljes átirat itt található.
Először is szeretném felhívni a figyelmet Putyin elnök reakciójára Donald Trump éretlen Truth-bejegyzésére, amelyben Putyint és Kim Dzsongunt vádolta az Egyesült Államok ellen való összeesküvéssel. Putyin válasza egy államférfi klasszikus példája:
E. Mukhametshina: Trump még a parádé megrendezése előtt kommentálta azt, és azt mondta: „Remélem, Hszi emlékezni fog az amerikai katonákra, akik segítették Kínát a második világháborúban.” Azt is írta: „Kérem, adja át legmelegebb üdvözletemet Vlagyimir Putyinnak és Kim Dzsong Unnak, akik összeesküvést szőnek az Egyesült Államok ellen.” Mit tud erről mondani?
V. Putyin:
Az Egyesült Államok elnöke nem nélkülözi a humort – ez mindenki számára világos, mindenki jól tudja. Jó kapcsolatot alakítottam ki vele. Nevén szólítjuk egymást.
Elmondhatom önnek, és remélem, ő is hallja: furcsának tűnhet, de a négy napos tárgyalások során, mind az informális, mind a formális keretek között, senki sem fejezte ki negatív véleményét a jelenlegi amerikai kormányzatról. Ez az első pont.
Másodszor: minden tárgyalópartnerem, kivétel nélkül, hangsúlyozom, mindannyian támogatták az anchorage-i találkozónkat. És mindannyian kifejezték reményüket, hogy Trump elnök álláspontja, valamint Oroszország és a többi tárgyaló fél álláspontja a fegyveres konfliktus végéhez vezet. Ez nem irónia vagy vicc.
Mivel ezt nyilvánosan mondom, az egész világ hallani és látni fogja, és ez a legjobb módja annak, hogy bebizonyítsam, igazat mondok. Miért? Mert azok az emberek, akikkel az elmúlt négy napban beszéltem, szintén hallani fogják ezt, és ők lesznek azok, akik azt mondják: „Igen, ez igaz.” Ha nem lenne igaz, nem tettem volna ilyet, mert akkor rossz színben tűnnék fel barátaim, szövetségeseim és stratégiai partnereim előtt. Pontosan így történt.
És szeretnék visszatérni ahhoz, amit a jobb oldalamon ülő kollégájának mondtam. A SCO és partnereink, beleértve stratégiai partnereinket is, tevékenységei nem arra irányulnak, hogy bárkivel is harcoljanak, hanem arra, hogy megtalálják a legjobb módszereket saját magunk, országaink, népeink és gazdaságaink fejlesztésére.
Putyin legalábbis Donald Trump esetében a magasabb utat választotta. Putyin úr kissé másképp reagált a német kancellár, Merz megjegyzésére, aki Putyin elnököt „háborús bűnösnek” nevezte. Ez elég ironikus Merz szájából, tekintve, hogy milyen dicsérő szavakkal áradozott Bibi Netanjahu iránt – aki valódi háborús bűnös.
A. Kolesnikov: Andrej Kolesnikov, Kommerszant újság. Ha nem bánja, még egy kérdés. Néhány órával ezelőtt a német kancellár, Merz úr, Önt talán korunk legsúlyosabb háborús bűnösének nevezte. Mit gondol erről?
V. Putyin: Mikor?
A. Kolesnikov: Alig pár órával ezelőtt.
V. Putyin:
Értem... Ami az Ön által említett kijelentéseket illeti, amelyeket Peskov is említett nekem néhány perccel ezelőtt, mit gondolok róluk? Úgy gondolom, hogy ez egy sikertelen kísérlet arra, hogy mentesítse magát, nem személyesen, hanem országát és általában a „kollektív Nyugatot” a felelősség alól az Ukrajnában jelenleg zajló tragédiáért.
Mit értek ezen? Már sokszor elmondtam: 2014-ben három európai ország miniszterei Kijevbe utaztak, és aláírtak egy dokumentumot, amely lényegében egy megállapodás volt a jelenlegi kormány, az akkori elnök Janukovics és az ellenzék között. E megállapodás szerint minden politikai vitát alkotmányos keretek között, békésen és törvényesen kellett megoldani.
És alig egy-két nappal később puccs történt, véres és brutális puccs. Ezek a garanciavállalók közül senki sem tett semmit azért, hogy a helyzet visszatérjen a jogi keretek közé. Itt kezdődött a konfliktus, mert közvetlenül ezután kezdődtek az események a Krímben, és a kijevi rezsim páncélos járművekkel és repülőgépekkel katonai műveleteket indított az ukrajnai régiók civil lakossága ellen, akik nem értettek egyet a puccsal. Ezután aláásták minden békés megoldásra irányuló kísérletünket, és nyilvánosan megtagadták a minszki megállapodások végrehajtását.
Tehát ki a felelős a tragédiáért, ami most történik? Azok, akik teljesen figyelmen kívül hagyták Oroszország biztonsági érdekeit, és így hoztak minket ebbe a helyzetbe. Ha valaki úgy gondolja, hogy elfogadható ilyen megvetéssel bánni hazánk népével, akkor tudnia kell, hogy soha nem fogjuk megengedni, hogy Oroszország passzív maradjon, és ne reagáljon a körülötte zajló eseményekre.
Putyin egyértelműen kijelenti, hogy a Nyugatot tartja teljes mértékben felelősnek a 2022 februárjában megkezdett különleges katonai művelet (SMO) előfeltételeinek megteremtéséért. Figyelmeztetése a Nyugatnak egyértelmű: Ha megvetéssel kezelik Oroszországot, Oroszország megfelelően fog reagálni.
Putyin elnök válasza arra a kérdésre, hogy mikor ér véget az SMO, elárulta, hogy Putyin úr továbbra is reméli, hogy sikerül megállapodást kötni a háború befejezéséről, de készen áll arra is, hogy katonai úton vessen véget neki.
O. Skabeeva: Jó estét! Olga Skabeeva, Russia TV csatorna. . . . És még egy fontos kérdés a különleges műveletről: Vlagyimir Vlagyimirovics, van esély arra, hogy a közeljövőben véget érjen? Mit gondol erről, úgy érzi, hogy a vég felé haladunk?
V. Putyin:
Valószínűleg a második részével kezdem, mivel az a legfontosabb. 2022-ben azt javasoltuk az ukrán hatóságoknak, hogy tiszteletben tartsák az Ukrajna délkeleti részén élő emberek döntését, vonják vissza csapataikat, és azonnal vessenek véget a konfliktusnak. El kell mondanom, hogy ezt a javaslatot nem utasították el teljesen.
De miután nyugat-európai kollégáink ragaszkodására kivontuk csapataikat Kijevből, a helyzet megváltozott, és szinte szó szerint azt mondták nekünk, hogy addig fogunk harcolni, amíg vagy ti meg nem fordultok, vagy mi nem fordultunk meg. Nem emlékszem, hogy ezt nyilvánosan is elmondtam-e, de valami ilyesmi volt, bár kissé nyersebb kifejezéssel, de elég nyíltan és, furcsa módon, barátságosan: vagy mi, vagy ti. Ez még mindig így van.
Mindazonáltal úgy tűnik számomra, hogy ha a józan ész érvényesül, akkor lehetséges lesz megegyezni egy elfogadható módszerben a konfliktus befejezésére. Ez az én feltételezésem.
Ráadásul láthatjuk a Trump elnök vezette jelenlegi amerikai kormány hangulatát, és ez nem csak a felhívásaikról szól, hanem a megoldás megtalálására irányuló őszinte vágyukról is. Úgy gondolom, hogy van egy kis reménysugár a végére. Lássuk, hogyan alakul a helyzet. Ha nem, akkor katonai eszközökkel kell megoldanunk a kihívásokat.
Végül arra biztatlak benneteket, hogy olvassátok el Putyin válaszait a biztonsági garanciákra és a tárgyalásokon elért eredményekre vonatkozó két kérdésre. Nem csak ügyvédként sztepptáncol, miközben elemzi az ukrán alkotmányt... Putyin nagyon világosan elmagyarázza, miért zsákutca a Zelenszkijjel való tárgyalás.
P. Zarubin: Jó estét! Pavel Zarubin, Oroszország TV-csatorna. Gyakran beszél az ukrán válság alapvető okairól, és tegnap egyébként az Ukrajna NATO-hoz való csatlakozásának okairól is beszélt. Jelenleg azonban azt látjuk, hogy az európai vezetők biztonsági garanciákat ígérnek Ukrajnának, de elsősorban az ukrajnai csapatok bevetésére koncentrálnak. Ráadásul sokan továbbra is Ukrajna Európai Unióhoz való csatlakozását támogatják. De azt is látjuk, hogy az Európai Unió gyorsan átalakul gazdasági unióból katonai-politikai blokkká, szinte folyamatos agresszív döntésekkel és nyilatkozatokkal. Hogyan kommentálná ezeket a forgatókönyveket?
V. Putyin:
Egyetértek azokkal, akik úgy vélik, hogy minden országnak joga van saját biztonsági rendszerét választani. Ez minden országra vonatkozik, Ukrajnát is beleértve. Ez azonban azt is jelenti, hogy az egyik fél biztonságát nem lehet a másik fél, ebben az esetben az Orosz Föderáció biztonságának rovására biztosítani.
Mindig elleneztük Ukrajna NATO-tagságát, de soha nem kérdőjeleztük meg az ország jogát arra, hogy saját belátása szerint folytassa gazdasági és üzleti tevékenységét, beleértve az Európai Unióba való belépését is.
A. Junashev: Folytathatjuk Ukrajnával?
V. Putyin: Folytathatják.
A. Junashev: Aleksandr Junashev, Life. Amikor Oroszország és az Egyesült Államok az ukrajnai békefolyamatot megvitatják, egyre népszerűbbé válik a „biztonsági garanciák területért cserébe” formula. Ez összhangban van azzal, amit Trump-tal Alaszkában megbeszélt? És mit ért azon, hogy Oroszország kész részt venni ezeknek a garanciáknak a kidolgozásában? Ön szerint ki legyen a garanciavállaló? És, ha nem bánja, Zelenszkijről: van értelme most, a jelenlegi körülmények között találkozni vele? Lehetséges-e bármilyen megállapodásra jutni ezen a találkozón? Köszönöm.
V. Putyin: Az első rész, még egyszer.
A. Junashev: Az Egyesült Államok erőfeszítései – jelenleg vannak olyan spekulációk, hogy létezik egy „biztonsági garanciák területekért cserébe” formula.
V. Putyin:
Nem, mi soha nem vetettük fel ezt a kérdést, és nem is tárgyaltuk ilyen módon. A biztonsági garanciák természetesek, és én gyakran beszélek róluk. Úgy véljük, hogy minden országnak rendelkeznie kell ezekkel a garanciákkal és biztonsági rendszerrel, Ukrajna is. Ez azonban nem kapcsolódik semmiféle cseréhez, nemhogy területcseréhez.
Őszintén szólva, szeretném hangsúlyozni, hogy nem annyira a területekért harcolunk, mint inkább az emberi jogokért és azoknak a jogáért, akik ezeken a területeken élnek, hogy saját nyelvüket beszéljék, saját kultúrájukban éljenek, és az előző generációktól, apáiktól, nagyapáiktól stb. örökölt hagyományokat kövessék. Ez a fő célja erőfeszítéseinknek.
És ha ezek az emberek a választási demokratikus eljárások, többek között a népszavazások során kifejezték támogatásukat az Orosz Föderációhoz való tartozás iránt, akkor ezt a véleményt tiszteletben kell tartani. Ez a demokrácia – szeretném emlékeztetni azokat, akik elfelejtik. És ez többek között teljes mértékben összhangban van a nemzetközi joggal: szeretném felidézni az Egyesült Nemzetek Szervezete Alapokmányának első cikkeit, amelyek kifejezetten kimondják a nemzetek önrendelkezési jogát.
De mi nem kapcsoljuk össze a két dolgot – a területeket és a biztonsági garanciákat. Természetesen azt mondhatjuk, hogy ezek kapcsolódó témák, de mi nem kapcsoljuk össze őket közvetlenül. Ez nem volt téma az anchorage-i megbeszélés során.
Ami a Zelensky úrral való esetleges találkozókat illeti, erről már beszéltem. Általánosságban soha nem zártam ki egy ilyen találkozó lehetőségét. Van értelme ezeknek a találkozóknak? Meglátjuk.
Az ukrán alkotmány szerint – egyesek egyetértenek ezzel, mások nem, csak el kell olvasni a szöveget – az ukrán alkotmányban nincs rendelkezés az ukrán elnök hivatali idejének meghosszabbításáról. Ha ötéves hivatali időre választanak meg, és öt év eltelt, akkor a hivatali idő lejárt.
Van egy rendelkezés, amely szerint hadiállapot idején nem tartanak választásokat. Igen, ez igaz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az elnök hatásköre meghosszabbodik. Ehelyett azt jelenti, hogy hatásköre lejár, és jogai átruházódnak a Rada elnökére, beleértve a legfőbb parancsnoki jogkörét is.
Mit kell tennie a jelenlegi hatóságoknak, ha legitimnek akarnak lenni és teljes mértékben részt akarnak venni a rendezési folyamatban? Először is népszavazást kell tartaniuk: az ukrán alkotmány szerint, amennyire emlékszem, a területi kérdéseket csak népszavazással lehet megoldani. A népszavazás azonban háborús állapotban nem tartható, ami szintén az alkotmányban szerepel. Ezért a népszavazás megtartásához fel kell oldani a háborús állapotot. Ezután választásokat kell tartani. Ez a folyamat végtelenül folytatódik.
A választások eredménye nem világos, de bármi is legyen az eredmény, a fő törvényben foglaltak szerint szükséges beszerezni az Alkotmánybíróság megfelelő véleményét. Hogyan lehet azonban beszerezni az Alkotmánybíróság véleményét, amikor a hatóságok azt követelték, hogy az ukrán Alkotmánybíróság erősítse meg az elnök hatáskörének kiterjesztését, és a bíróság ezt ténylegesen megtagadta? Mi történt Ukrajnában? Lehet, hogy nevetségesnek tűnik, de a biztonsági őrök nem engedték be az Alkotmánybíróság elnökét az irodájába.
Ennyi, a filmnek vége. De nem teljesen, mert amennyire tudom, nem tudom, hol van most, de egy ponton külföldre utazott. Az elmúlt években azonban az Alkotmánybíróság egyes tagjainak hatásköre lejárt. Ennek eredményeként a bíróságnak nincs meg a döntéshozatalhoz szükséges határozatképessége. Ezért egyszerűen zsákutca lenne, ha csak úgy, mondjuk, finoman fogalmazva, találkozókat tartanánk a jelenlegi adminisztráció vezetőjével.
Lehetséges – soha nem utasítottam vissza ilyet –, ha ez a találkozó jól előkészített és valamilyen pozitív eredményhez vezet. Egyébként Donald megkérdezte tőlem, hogy lehetséges-e ilyen találkozót tartani. Azt mondtam, igen, lehetséges. Végül is, ha Zelensky készen áll, eljöhet Moszkvába, és a találkozó meg is valósul.
Ez a legfontosabb bekezdés a beszédéből:
Az ukrán alkotmány szerint, amennyire emlékszem, a területi kérdéseket csak népszavazással lehet megoldani. A népszavazást azonban háborús állapotban nem lehet megtartani, ami szintén az alkotmányban szerepel. Ezért a népszavazás megtartásához fel kell oldani a háborús állapotot. Miután ez megtörtént, választásokat kell tartani. Ez a folyamat végtelenül folytatódik.
Remélem, hogy Trump elnök és küldöttje, Witkoff úr figyelnek Putyin úr gondosan megválasztott szavaira.
deepl.com/en/translator – VDGy















