Vukics Ferenc válogatása a nemzetközi sajtóból (75)
- szilajcsiko
- júl. 8.
- 3 perc olvasás

Kay Rubacek:
A gyerekeket tanítjuk meg legyőzni az AI-t, vagy az AI-t tanítjuk legyőzni a gyerekeket?
Egy 9 éves gyerek tökéletesen összefoglalta a helyzetet: „A mesterséges intelligencia csak találgat.” A mai felnőttek többsége nehezen kérdőjelezi meg az AI által mondottakat – különösen, ha azok magabiztosnak tűnnek. Soha nem tanítottak meg rá. De ezek a gyerekek, egy vizuális rejtvénynek és kíváncsi elméjüknek köszönhetően, meglátták, amit sok felnőtt nem: okosnak tűnni nem ugyanaz, mint okosnak lenni. Egy olyan világban, ahol mindenki versenyez az egyre okosabb gépek fejlesztéséért, egy csoport gyerek emlékeztetett minket arra, hogy milyen is az igazi intelligencia.
A Washingtoni Egyetemen kutatók nemrég egy 7–11 éves gyermekekből álló csoportot vetettek alá tesztnek.
Céljuk nem az volt, hogy megtanítsák a gyerekeknek a mesterséges intelligencia használatát, hanem hogy megtanítsák őket túljárni az eszén.
A gyerekeknek egy sor vizuális logikai feladványt kellett megoldaniuk, amelyek nem a memorizálást, hanem az absztrakt gondolkodást tesztelték. Ezután összehasonlították válaszaikat a generatív mesterséges intelligencia eszközök, például a ChatGPT által generált válaszokkal.
Az eredmények sokatmondóak voltak.
Míg a mesterséges intelligencia magabiztosan adott helytelen válaszokat, a gyerekek szinte azonnal észrevették a hibákat. Néhányan még a gép „hibakeresésébe” is belefogtak: átfogalmazták a kérdéseket, különböző változatokat teszteltek és elemezték a hibák mintáit. Egy 9 éves gyerek tökéletesen összefoglalta a helyzetet:
„A mesterséges intelligencia csak találgat.”
Ezek a gyerekek nem hagyták magukat megtéveszteni a kifinomult hangnemtől és a gyors válaszoktól. Maguk gondolták ki a megoldást. És győztek.
Ez ünneplésre méltó. De érdemes megállni egy pillanatra, és elgondolkodni azon, mi fog történni ezután.
A kulisszák mögött olyan cégek, mint az OpenAI, a Google DeepMind és az Anthropic versenyeznek azért, hogy az AI képes legyen eredményesebben gondolkodni, mint az emberek. Nem csak okosnak hangzó gépeket akarnak létrehozni, hanem okos gépeket: olyan rendszereket, amelyek képesek komplex problémákat megoldani, reflektálni a saját logikájukra, és minden mentális feladatban felülmúlni minket. És az egyetlen módja ennek elérésének az, ha tőlünk tanulnak.
Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy a gyerekektől kell tanulni.
Ez a tanulmány, amelynek célja az volt, hogy segítse a gyerekeket felismerni a mesterséges intelligencia hibáit, könnyen válhat a szakadék áthidalásának tervrajzává.
A mesterséges intelligencia mérnökei most már pontosan tudják, hogy a gyerekek milyen területeken és hogyan teljesítenek jobban a gépeknél.
Nem nehéz elképzelni, hogy ezt a tudást felhasználják a mesterséges intelligencia következő verziójának kiképzésére, hogy „inkább úgy gondolkodjon, mint egy emberi gyerek”, vagy még rosszabb: hogy túljárjon az eszükön.
Már láttunk ilyen mintát.
Emberi sakkjátékok tanították meg a számítógépeket, amelyek ma már a nagymestereket is felülmúlják.
Emberi sofőrök tanították meg az önvezető autók algoritmusait. Emberi írás tanította meg a nagy nyelvi modelleket, amelyekre ma támaszkodunk.
Tehát nem annyira oktalan a kérdés: arra készítjük-e gyermekeinket, hogy előrébb járjanak, vagy inkább az AI-nak adjuk az előnyt, hogy felülmúlja őket? Ez a veszélye a jelenlegi pályánknak:
egyre hatékonyabb technológiákat fejlesztünk, miközben elhanyagoljuk az azokat használó emberek ugyanolyan hatékony bölcsességének fejlesztését.
A mai felnőttek többsége nehezen kérdőjelezi meg az AI által mondottakat – különösen, ha azok magabiztosnak tűnnek. Soha nem tanítottak meg rá. De ezek a gyerekek, egy vizuális rejtvénynek és kíváncsi elméjüknek köszönhetően, meglátták, amit sok felnőtt nem:
okosnak tűnni nem ugyanaz, mint okosnak lenni.
Ezt a tanulságot kellene terjesztenünk, nem csak az iskolákban, hanem az egész társadalomban. A mesterséges intelligencia korában a legjobb védelem nem egy jobb alkalmazás vagy egy okosabb algoritmus. Hanem egy olyan agy, amely felismeri, ha valami nem stimmel.
Ez megvolt ezeknek a gyerekeknek, és ezt kell minden szülőnek, pedagógusnak és törvényhozónak védenie: a gyermekek képességét, hogy tisztán gondolkodjanak, magabiztosan kérdéseket tegyenek fel, és bízzanak a saját érvelésükben – még akkor is, ha a gép másképp mondja.
Mert az igazi veszély nem az, hogy a mesterséges intelligencia okosabb lesz nálunk. Hanem az, hogy mi nem tanítjuk meg gyermekeinknek, hogyan legyenek okosak.