top of page

Vukics Ferenc válogatása a nemzetközi sajtóból (75)


ree








Kay Rubacek:

A gyerekeket tanítjuk meg legyőzni az AI-t, vagy az AI-t tanítjuk legyőzni a gyerekeket?


Egy 9 éves gyerek tökéletesen összefoglalta a helyzetet: „A mesterséges intelligencia csak találgat.” A mai felnőttek többsége nehezen kérdőjelezi meg az AI által mondottakat – különösen, ha azok magabiztosnak tűnnek. Soha nem tanítottak meg rá. De ezek a gyerekek, egy vizuális rejtvénynek és kíváncsi elméjüknek köszönhetően, meglátták, amit sok felnőtt nem: okosnak tűnni nem ugyanaz, mint okosnak lenni. Egy olyan világban, ahol mindenki versenyez az egyre okosabb gépek fejlesztéséért, egy csoport gyerek emlékeztetett minket arra, hogy milyen is az igazi intelligencia.


A Washingtoni Egyetemen kutatók nemrég egy 7–11 éves gyermekekből álló csoportot vetettek alá tesztnek.

Céljuk nem az volt, hogy megtanítsák a gyerekeknek a mesterséges intelligencia használatát, hanem hogy megtanítsák őket túljárni az eszén.

A gyerekeknek egy sor vizuális logikai feladványt kellett megoldaniuk, amelyek nem a memorizálást, hanem az absztrakt gondolkodást tesztelték. Ezután összehasonlították válaszaikat a generatív mesterséges intelligencia eszközök, például a ChatGPT által generált válaszokkal.


Az eredmények sokatmondóak voltak.


Míg a mesterséges intelligencia magabiztosan adott helytelen válaszokat, a gyerekek szinte azonnal észrevették a hibákat. Néhányan még a gép „hibakeresésébe” is belefogtak: átfogalmazták a kérdéseket, különböző változatokat teszteltek és elemezték a hibák mintáit. Egy 9 éves gyerek tökéletesen összefoglalta a helyzetet:

„A mesterséges intelligencia csak találgat.”

Ezek a gyerekek nem hagyták magukat megtéveszteni a kifinomult hangnemtől és a gyors válaszoktól. Maguk gondolták ki a megoldást. És győztek.


Ez ünneplésre méltó. De érdemes megállni egy pillanatra, és elgondolkodni azon, mi fog történni ezután.


A kulisszák mögött olyan cégek, mint az OpenAI, a Google DeepMind és az Anthropic versenyeznek azért, hogy az AI képes legyen eredményesebben gondolkodni, mint az emberek. Nem csak okosnak hangzó gépeket akarnak létrehozni, hanem okos gépeket: olyan rendszereket, amelyek képesek komplex problémákat megoldani, reflektálni a saját logikájukra, és minden mentális feladatban felülmúlni minket. És az egyetlen módja ennek elérésének az, ha tőlünk tanulnak.


Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy a gyerekektől kell tanulni.


Ez a tanulmány, amelynek célja az volt, hogy segítse a gyerekeket felismerni a mesterséges intelligencia hibáit, könnyen válhat a szakadék áthidalásának tervrajzává. 

A mesterséges intelligencia mérnökei most már pontosan tudják, hogy a gyerekek milyen területeken és hogyan teljesítenek jobban a gépeknél.

Nem nehéz elképzelni, hogy ezt a tudást felhasználják a mesterséges intelligencia következő verziójának kiképzésére, hogy „inkább úgy gondolkodjon, mint egy emberi gyerek”, vagy még rosszabb: hogy túljárjon az eszükön.


Már láttunk ilyen mintát.

Emberi sakkjátékok tanították meg a számítógépeket, amelyek ma már a nagymestereket is felülmúlják.

Emberi sofőrök tanították meg az önvezető autók algoritmusait. Emberi írás tanította meg a nagy nyelvi modelleket, amelyekre ma támaszkodunk.


Tehát nem annyira oktalan a kérdés: arra készítjük-e gyermekeinket, hogy előrébb járjanak, vagy inkább az AI-nak adjuk az előnyt, hogy felülmúlja őket? Ez a veszélye a jelenlegi pályánknak:

egyre hatékonyabb technológiákat fejlesztünk, miközben elhanyagoljuk az azokat használó emberek ugyanolyan hatékony bölcsességének fejlesztését.

A mai felnőttek többsége nehezen kérdőjelezi meg az AI által mondottakat – különösen, ha azok magabiztosnak tűnnek. Soha nem tanítottak meg rá. De ezek a gyerekek, egy vizuális rejtvénynek és kíváncsi elméjüknek köszönhetően, meglátták, amit sok felnőtt nem:

okosnak tűnni nem ugyanaz, mint okosnak lenni.

Ezt a tanulságot kellene terjesztenünk, nem csak az iskolákban, hanem az egész társadalomban. A mesterséges intelligencia korában a legjobb védelem nem egy jobb alkalmazás vagy egy okosabb algoritmus. Hanem egy olyan agy, amely felismeri, ha valami nem stimmel. 


Ez megvolt ezeknek a gyerekeknek, és ezt kell minden szülőnek, pedagógusnak és törvényhozónak védenie: a gyermekek képességét, hogy tisztán gondolkodjanak, magabiztosan kérdéseket tegyenek fel, és bízzanak a saját érvelésükben – még akkor is, ha a gép másképp mondja.


Mert az igazi veszély nem az, hogy a mesterséges intelligencia okosabb lesz nálunk. Hanem az, hogy mi nem tanítjuk meg gyermekeinknek, hogyan legyenek okosak.



legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page