A HALÁLON TÚL / A HALÁLON INNEN (Deli Mihály verse)
A HALÁLON TÚL / A HALÁLON INNEN
A minap temettük öreg tanárunkat-barátunkat
aki harminckét évvel túlélte a saját halálát
Mindig is egy mozgékony, aktív, életvidám ember volt
úgyhogy „mostani halála” előtt harminckét évvel
a végzetes laboreredményekkel szembesülve
villámcsapásként érte a drasztikus diagnózis:
nyirokmirigy rák, kiterjedt áttétekkel, fölöslegesnek látszott a műtét
(ez rögtön igazolódott is: megnyitották a testét és visszazárták)
A vizsgálatok konklúziója: a hátralévő idő néhány hét, maximum egy-két hónap
Fegyelmezetten vette a hírt
Végighallgatta az orvost, megköszönte lelkiismeretes munkáját
és ’saját felelősségére’ kihátrált a kórházból
Hazafelé egy református templom előtt vezetett az út
Gyakorló katolikus volt, mégis belépett a néptelen térbe, leült a fal melletti padra
Megnyugtatta a dísztelen puritánság
(Itt, és ebben a fél órában, a templom vakító falai között dőlt el minden…)
Enyhe émelygéseken, étvágytalanságon, kis szédüléseken kívül még nem érzett semmit
Az orvos szerint ez egyik pillanatról a másikra megváltozik
„Sugárkezeléssel, kemoterápiával lassítható a folyamat
Csodák sajnos nincsenek
A küzdelem az egyetlen fegyverünk, noha most reménytelennek látszik
Orvos-etikailag tilos lenne ezt mondanom, de felhatalmazott rá
Ez a statisztikai tapasztalat”
A kérdés ezek után már nem az volt
hogy enged-e a betegségnek, vagy szembeszáll-e vele?
Nem!
Sem ’kérdés’, sem ’válasz’ nem hangzott el
Lehunyta a szemét, és ledőltek a templom fehér falai…
Csak a módszert kellett kidolgoznia
Biológia szakos kollégájával összeállították az étrendet
Testnevelő barátjával beállították a mozgás-módokat
amelyek hangsúlyosan jógagyakorlatokból álltak
Gyóntató papjával pedig kialakították az ima-rendet
…
Amikor fél év múlva kontrollra jelentkezett az orvosnál
az egyébként nemzetközi tekintélyű professzor nem hitt a szemének
Elismerően bólintott, kedvesen-cinikusan felnevetett:
„Csodák általában nincsenek, de az ön gyógyulása konkrétan csoda!
Az úgynevezett »csodák« tudatlanságunk délibábjai”
Végighallgatva a terápia lebonyolítását, leszögezte:
„Sikere személyre szabott és egyedi
A racionális elemzés – a tudomány előrehaladtával – megindokolhatja gyógyulást”
Ő ugyan nem alkalmazhatja
de kelletlen elismeréssel/gyanakvással kénytelen abszolválni a tényt
Offenzív állásfoglalása és gyakorlata regisztrálta a történteket, majd túllépett az eseten
Öreg barátunk nem tudta átadni a titok lényegét a nagy tapasztalatú kirurgusnak
A lényeg ugyanis irracionális
Az étrend, a jóga, az ima: aktív hit, fegyelem, rásegítés
agilis remény, tett, küzdelem, – s ezek nélkül nincs gyógyulás
De van a hitnek egy misztikus, mélyebb szintje
ami fizikai értelemben akár passzivitásnak is mondható (’passzív hit’)
Hit, legelőször is nem a gyógyulásban, nem a viaskodás sikerében
hanem az Isten kiismerhetetlen szándékában
Ez a hit nem aktív, nem serény, nem morzsolja gépiesen az imákat
Ez a hit: önátadás, bizalom, kitárulkozás
Ez a hit: vak ráhagyatkozás az Istenre
csend, visszahúzódás, felajánlás, megszabadulás, megadó figyelem
hűséges mozdulatlanság, örök várakozás és készenlét!
És ez a fontosabb
E két („aktív-passzív”) hit együtt gyógyít
De az Isten nélkül még meghalni sem lehet
Tehát ha a terápia sikerül, kimért időnkig még ellehetünk akár Isten nélkül is
Ha nem sikerül, kapujában vár a megoldással
Súlyosságuk különbözősége ellenére, ez minden betegség misztériuma:
a figyelmeztetés, azaz a fájdalom és a félelem mögötti gyöngéd sugallat
amely kiemel önmagunkból, és megmerítkezik az átlényegülésben
s ha visszatérünk is önmagunkba, szembesít azzal a másik énünkkel
amelynek („csak kézzelfogható”) árnyéka vagyunk
Öreg barátunk már harminckét évvel ezelőtt lebontotta a határokat magában
Szabadon közlekedett a lét és az öröklét világában
Temetésekor, különös ajándékaként, néhány elnyújtott pillanatig azt éreztük
ott szédelgünk tehetetlenül mi is
Hugo Simberg: Tánc a halállal (1899)
(a kép forrása: itt)
Comments