Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1013.
1013.
Tehetetlenek és kiszolgáltatottak vagyunk-e a háborúval
szemben, úgy jön-e, mint felhősödésből vihar, és villám
csapása, öregedés, rügyfakadás és lombhullatás, hőhalál
a világegyetemben, istenharag (ha bűnre csábított a patás
ördög), mennyország (ha jó voltál), minden elkerülhetetlen?
Szabad-e tovább ütni valakit, ha már visszaütött, honnan
tudhatnám, hogy ki erősebb, sőt, hogy én milyen vagyok
ilyen esetben, ki fog neki segíteni, ki lesz ellenem, miért
nem jó a békés együttműködés mindenki javára, honnan
látom határtalan önzés első jelét és mit tehetek olyankor?
Van-e lehetőségünk megbeszélni, ha nehézség támad úgy
magunk, mint mások vagy a természet által támasztott jó
körülményekben, tudunk-e összefogni, lelkesen üdvözölve
a közerő megoldását a bajra, a jobb eszközzel rendelkezők
segítségét szegényeknek, egészben fenntartani emberséget?
Felkészültünk-e elegendő mértékben, hogy értsük világunk,
az embert és társas mivoltának kikerülhetetlenségét, az új
iránti igényét, boldogságának tényezőit, a nemzedékeket,
egymásutániságuk törvényét, szellemi kapcsolatunk tényét,
lélekrezdülések jelentőségét, az élő emberiség szentségét?
Miért kellene elviselnünk, szó nélkül hagynunk, hogy tömik
a fejünk hírekkel, a legborzalmasabbról is úgy beszámolva,
mintha megszokott, természetes lehetne, nem borul gyászba
újság-, tévészerkesztőség, a bemondók miért röhögcsélnek,
ha nekik sem közömbös emberek ezreinek értelmetlen halála?
Meddig tűrjük, hogy a szembeálló felek közt választani kell,
melyiknek szurkolunk mintegy, hogy még többet gyilkoljon,
s nem adatik meg, hogy a béke mellé álljunk, az sem segít már,
ha tudjuk, melyik félnek van igaza, avagy melyik támogatása
áll érdekünkben, ha tétlenül is bevonódunk s elpusztulhatunk?
Korábban megállítható lett volna-e ez a rákfene, ha a mellékelt
ábra két világháborút mutat előzményként, avagy mindig is a
harcban, háborús pusztítás útján oldódott meg szükségszerűen
az egyetemes fejlődés során felgyülemlett feszültség, világunk
ellentmondásainak feloldása, ami után aztán új életmód indult?
Nem az-e a sajnálatos, kiábrándító, de tényszerű valóság, hogy
két szálon fut a történelem a kezdetek óta, azaz a békés vonal
mellett, mögött ott a fegyverekkel való eredmény-elérés másik
lehetősége, csábítása és állandó előkészülete is, és végül a harc
kirobbantása, a világelsajátítás időről-időre való ily gyakorlása?
De miért kellene mindez ellen lázadni, ami bár nem természeti
kényszerűség, mint az állatok esetében, nem is a vak erőknek a
kegyetlen játéka velünk, hanem olyan észszerűség, amely rombolás
útján jut nyereséghez, térnyerés a célképzete vagy vagyonnövelés,
eszmei meggyőzést alkalmaz, érvel, hogy így megy előre a világ?
Ám létezik-e nagyobb érvényű és előrevivőbb kérdésfeltevés mind-
eme összefüggések, ügyek körében, még ha nincs is manapság már
előtérbe állítva, mint amire az istenképzet utal, midőn minden ember
egyenlőségéből nem emelkedhet ki senki külön érdeke a döntésben,
életszolgálatban, hanem mindenki által elfogadható a közös eszme?
És ha létezik, mert egyértelműen létezik a szívünkben és lelkünkben,
valamint legszentebb intézményeinkben ez a földről befolyásolhatatlan
felsőbbség, bármi megakadályozhat-e bennünket, hogy érvényesítsük
legjobb énünket, igazságosan hasznos tevékenységünket, áldozat árán
is, ha kell, ami viszont felerősíti s felgyorsítja célunk, a béke elérését?