Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1020.
- szilajcsiko
- 2023. nov. 7.
- 2 perc olvasás

1020.
Keveset gondolunk a kölcsönös bizalomra, pedig többet
kellene törődni vele, mert életünk alapja, áldása, reménye,
nála többel nem szolgálhat senki embersége, hisz annyit
ad csak, hogy senki nem rövidül meg tőle, tenyerén hordoz
mindenkit, aki azért él, hogy méltó legyen végül az égre.
Égbe jutni, csillaggá válni olyan elvont értelmezése létünk
kiismerhetetlenségének, amiben a megismerteket véljük
összegezni, a legfontosabbra figyelmeztetni magunkat,
hogy amit nem tudunk szavakkal kifejezni, azaz szellemi
hordalékunkat, a másik ragyogó szempárja ölünkbe ejti.
Nemcsak a Napon sütkérezhetünk tehát, mások értő és
értékelő tekintete időtállóbb, borúban is felderít, ha arra
gondolhatunk, hogy felismerték egyszer, egykor és azóta
is érdemünket, mit személyiségünk vagy egy jó tettünk
keltett fel bennük, innen vagyunk jó ismerősök, rokonok.
És a bizalom csúcsa a barátságosság megélése, nemcsak a
közvetlenségben, amikor kölcsönösség is fellép, működik,
hanem a közvetettségben, amikor egyoldalúan fordulunk
valaki jelentős emberi teljesítménye felé, ha nem is tudjuk
utánozni, de a lelkünkbe építjük és elviségét továbbítjuk.
Itt azonban beléphetnek torzulások mainapi szinten, amit
a múltból örökölt értelmetlen megkülönböztetés folyat át,
tovább valamiképp, nem szándékolt gépiességgel, avagy
kritikátlan nagyvonalúsággal, mikor valódi teljesítmény
hiányában is kiemelkedőnek kell látni az érdemteleneket.
Leegyszerűsítés és kaptafa logika érvényesülhet ebben, de
az ilyen nem szándékolt következményekkel ugyan miért
nem törődik a hivatásos jóakarat, ha megfilmesítésekben
látjuk az eljárás egyetemes emberi szempontból előjövő
buktatóit, amikor képpé formálnak vissza bonyolultságot.
A végtelen emberi gondolatvilágot sablonossá teszik és a
butasággá csupaszított mondanivalót úgy közvetítik, hogy
a jó csak mézes-mázos tud lenni, mert annak egyediségét,
minden embert különbözőképpen érintettségét lehetetlen
és persze felesleges is tömeges hatást kiváltóan ábrázolni.
Ezért felmerül, hogy mai világunkban kölcsönös-e még az
a bizalom, ami bevisz a moziba minket, leültet a tévé elé,
vagy az internetről letölteti a filmet, vagy videócsatornára
kattinttat velünk, avagy csak mi adjuk el ingyen magunkat
és cserébe sekélyességet kapunk, megtévesztő hamisságot.
Mert maga ez a folyamat megtévesztő, még a hosszúházas
templomból eredő, mert a korábbi kerektemplomok kezes
gyógyító helyek voltak paddal, medencével, s majd tanító
helyek lettek, ahol a szellemi töltet túl akart tenni az addigi
gyakorlati tudáson, és ennyiben megtévesztéssel szolgált.
Azért lett hamisságot terjesztő, mert elterelte a figyelmet
addig helyesen fontosnak tartott testi-lelki egyensúlyról,
egészségről, és a lélek sorsával kezdett foglalkozni életben
és a halál után, amiről senkinek sosem volt képzelődésnél
több ismerete, és új tekintély megbontott régi összhangot.
Innen jött tehát bizalmatlanság beépülése befogadásunkba,
hogy árulják el nekünk, mit nem tud még most sem az ember,
mi az a keret, ahol tevékenységünk sikeres és ildomos, hogy
ne csalódjunk sokat és abból vissza tudjunk térni, és ugyan
hová, hogy boldogok lehessünk, mint a kölcsönös bizalomba.
Comments