Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1022.
1022.
A szorongásra fogni az istenhitet, gúnyt űz mindkettőből,
bár magyarázni akarja egyikből másikat, félreérti azonban
mindkettőt, mert eviláginak tartja, amivel kilátástalanságot
emel fel égi magasságba, mintha onnan jönne angyali áldás
alakban megoldás megrázó lelki bajunkra, azaz üdvözülés.
De a hit tehát nem lelki baj, és a lélek fájdalma másként tud
gyógyulni, mert aki hittel él, elmúlik róla minden lelki zavar,
ami tőle jön és nem az égiektől, onnan nem lehet úgy fejni a
hitet, mint tehénből a tejet, nem életünkkel kapcsolatosan él
túlvilág bennünk, hanem célként, s előnyt nyújt beteljesítése.
Szorongónak bezárul a világ, kapuit külön-külön próbálja ki-
nyitni, többnyire sikertelenül, már attól lebénul, hogy azokat
zárva találja, s a nyitás-kudarc mindet még szorosabbra zárja,
tevékenység helyére öngyalázás lép, amely helyzetből kiutat
nem a lélekbúvár mutathat, hanem valós életfordulat hozhat.
Szomorúság sokszor ránk törhet, mert nemcsak törékenyek a
tárgyak körülöttünk, hanem a lelki egyensúly is fogyó eszköz,
állandóan fenn kell tartani, pótolni kihulló alkotó részeit, oda
kell figyelni magunkra, szeretni, akik vagyunk, s hinni benne,
hogy előbb-utóbb helyreállítjuk magunk minden búból-bajból.
Ez a hit átlendít a nehézségeken, s igen, ott van mögötte a tudat,
hogy létezik kijárat minden sötét veremből, mert az csak tudati
képződmény, sikeresen le lehet vetkezni magunkról a terhét, ha
veszteség ért minket, vagy nem teljesült a vágyunk, ne akarjunk
többet, mint mi lehetséges, még Istentől sem kér hívő lehetetlent.
Van, akit az elrugaszkodásban Isten gondviselő szeme, akarata
segít, és van, akinek még erre sincs szüksége a boldoguláshoz,
egyik sem keveri össze saját tevékenységét isteni beavatkozással,
meghagyva Istennek világmindenség szintjét, ahol teremtőként,
fenntartóként szolgálva, felfoghatatlansága tiszteletet parancsol.
Mert a végtelenség létét mindenki elismeri, mivelhogy ő mindig
csak végességgel találkozik, min túllép, túlnő szabadon szárnyaló
gondolkodása, mert azt semmi nem állítja meg, végtelen táplálja,
és olyankor meglátja Istent a mérhetetlenségben, végetlenségben,
amivel kielégíti értelmi képességének örök zabolázhatatlanságát.
S ezt azonosságként a természetben látni, jó szerepet játszik lelki
békénk terén, mert nem kell már magunkra fogni semmit, nincsen
felelősségünk, hiszen a sors akar jóban-rosszban részesíteni, mi
csupán elfogadjuk ajándékát, vagy elviseljük sorscsapását, része
vagyunk nagy egésznek, legkisebbként egyúttal legnagyobbak is.
De lehet mindenek fölöttit szellemnek is tekinteni, ez alantasságot,
alávetettséget, kiegyensúlyozatlanságot okoz itt alant, mert aki azt
kifinomultabban, részletesebben tudja megidézni, lehozni a földre
jeleiből kiolvasott akaratát, még szentként is maga felé hajlik keze,
embertömeg jár rosszul vele, míg kevesek dőzsölnek szégyentelen.
Földi létteljességet meglátni életünk földhözragadt vonatkozásában
szintén üdvözítő, mert annyit azért megenged bizonyossággá válni
számunkra, amennyi feltétlenül kell, a többit majd elhappolja nyers
erő és pajzsra emeli az égi Nap kedvezményezettjeként, mégha azt
vérből-izzadtságból teremtette is háttérből mosolygó lenézettségünk.
Helyén kell tehát kezelni a dolgokat, levetkezve a csalfa reményt és
felölteni észszerű ruházatunkat, életlendületet venni önmagunkból s
a csillagos égről, mint tették ősink, kikhez képest nekünk sem adódik
kevesebb eredetiség-siker, ne vágyjunk még többre, ne szorongasson
csalódás, bolond elégedetlenség, ha mérhetetlen lehetünk boldogok.
Comments