Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1028.
1028.
A gondolkodásunk színvonala hanyatlást mutat, annak teljesen
az ellenkezőjét visszaadva, mint amit elvárhatnánk, hiszen igen
sok lehetőségünk van fejlesztésére, széleskörű lett a tapasztalat,
tanulni is lehet a logikus gondolkodást, s ellentmondásmentessé
tehetnénk legegyszerűbb s bonyolultabb mondatainkat könnyen.
Ha akarnánk, ha törődnénk vele, de nem igen kell foglalkoznunk
ilyesmivel, és nemcsak azért, mert okossá tett eszközeink eléggé
jól gondoskodnak a napi rutin sok-sok követelménye betartásáról,
hanem mert vállalkozások rejtett szándékai, vagy jobban mondva
a működésük feltétele, hogy kritikátlanul fogadjuk el termékeiket.
A lélekről szóló kezdeményezésekről, s olyan, kifejezetten áruként
terjesztett dolgokról van szó, ahol még az sem tisztázott számunkra,
hogy a lelkünk lett általuk megcélozva, mert már az érzékelés és a
tudatosság úgy összekeveredett, a jel és jelentése nem választódik
szét bennünk, hanem megrágás nélkül nyeljük, mit belénk öntenek.
Igyekeznek minden nyitott kapunkat igénybe venni, ami tehát más
módon történő ’hazudtunk minden hullámhosszon’-csatornán fajú
bűnöket hozhat magával, nem egyedül csak a csupasz tartalommal
befolyásol, hanem a látványa mozgalmasságával, színességével és
bonyolultságával, hogy az ő céljait kövessük befogadása gyanánt.
Ehhez képest azok, akik csupán szóval tartanak bennünket, s nem
nagyon építenek a látványra, lyukat beszélnek a hasunkba, és sok
példával, esettel kísérve érzékeltetve mondanivalójukat, így annak
összefüggő értelmezésére nincs is időnk, erőnk, csak csapongunk
az elénk tárt felületen, közben saját nézetünk is kilúgozódik végül.
Hiszen még ha egyetértünk is alapjaiban, a részletekben félreviszi
a gondolkodásunkat, mert egyáltalán nem meggyőző, hogy éppen
az következik abból, de a bizonyításon átsiklik az előadó, aki csak
egy leegyszerűsítést közvetít, s még akkor is, ha kivonatol másnak
a gondolatmentéből, onnan építkezve gyors eredményt akar elérni.
De e lehengerlés nem működik sem regényolvasás közben, sem a
filozófiai művek tanulmányozása során, mert akkor van rá időnk,
hogy elgondolkodjuk rajta, visszatérhetünk a mondat, a bekezdés
vagy az egész gondolatmenet elejére, s meg is érthetjük a magunk
módján, tudati színvonalán, jól-rosszul, hozzá a mértéket mi adjuk.
Addig próbálkozhatunk, amíg kielégítő eredményhez nem jutunk,
de ha műsoros előadást, mozifilmet fogyasztunk, felszínes lesz a
válasz részünkről, vagy el is marad, mert magávalragadó az egész,
és már csak a menetére figyelünk, a képkavalkád egymásutánjára,
jól adagolt gondolatcsúcsokra, hogy fel sem tudunk ocsúdni közben.
Nincs mit hozzátennünk a magunk eszéből, életéből, amit viszont
megkívánnak a művészi alkotások, hiszen csak befogadójuk saját
hozzátételével érvényesek, hitelesek, s ha nincs befogadás, akkor
pedig megbukik a szerzőjük, de manapság már itt is jön a kritika
elsősegélye, elolvassuk és utána döntünk, érdekel-e a mű minket.
Színházat, mozit már a kezünkben elférő eszköz pótol, ahonnan
mindig csak azt kapjuk, mit valaki már előbb beletett, beletöltött,
vitathatatlan, személytelen, rá vagyunk kötve sugárzóra, míg élő
jelenlét alkalmával színházban, kiállítás nézegetése vagy olvasás
során, kiváltódik vitánk, ha nem értünk egyet, s ezt kifejezhetjük.
A gyors, rövid, de nem tömör, éles, de nem élénk, ütős, de nem
tanulságos közléssel szenzációkeltés darabjai záporoznak ránk,
vigyáznunk kell hát, ne adjuk fel igényességünket, tájékozottság
biztonságát, ne tegyük kevesebbé magunkat, világunkat, álljunk
ki a határozott világlátásunk értékőrzése követelményei mellett.
Commentaires