Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1030.
1030.
Ha a jóslatot magyarázatként fognánk fel, többet tudnánk
meg róla, és főként tartalmát jobban felhasználhatnánk,
mert részletekben is igaznak látnánk, nemcsak átabotában,
túlzásnak, sőt hihetetlennek tartva több megállapítását,
holott mind rólunk szól, tőlünk kiindulva született meg.
De ha nem kifejezetten ránk értették, hanem személytelen
jutott el hozzánk, és megnézvén s magunkra ismervén azt
érezzük, rólunk szól meglepő találatokkal, akkor méginkább
el kell gondolkodnunk, miként lehetséges ez, miről van szó,
van-e rejtett összefüggés a háttérben, amit a mi jóslónk lát.
Nincs, hanem életbölcselet hozza létre, ami kifejezésmódot
keresve a mi szűkebb és tágabb környezetünkre vetíti ki a
felhalmozódott ismereteit az embert, embervilágot illetően,
sokszor kendőzetlenül megjelenítve elfogadhatatlannak ható
veszélyességeket, vagy felfoghatatlan reménység fénysugarát.
Emberegyedre szabást, levezetést megelőzött általánosságnak
igen képszerű megragadása, mert az életritmust csillagászati
szintről jövő összefüggések hatásaként fogták fel, hiszen azok
ott vannak fölöttünk ismeretlen, de hatalmasabban nálunk, mit
olyan nagyságként tisztelünk, akivel ily áttételesen találkozunk.
Előbb tehát az egeket kellett belakni ahhoz, hogy aztán később
visszaköszönjenek ránk szereplői, nemzedékek sora fejtette a
rejtvényt és halmozott egymásra alakzatokat összekötve a fény
pontjait rajzolattá, ahogy gyalogutat tapos ki azonos célú igen
sok lépés, s pontosítás után is igen sokrétű maradt az égi világ.
Amely esetek megrögzítésre érdemesnek bizonyultak, eseményt
és jellembeli jellegzetességet tartalmaztak, a tanulságokra téve a
hangsúlyt, az időtállóságra, nélkülözhetetlent örökíthetően adva,
így minden felkerült a csillagvilágba, a legyőzhetetlentől a kákán
is csomót kereső lényig, még nekünk is visszaolvasható módon.
Van ebben azonban valami érdekes valósággal-egyezés, nemcsak
képzelet szülte történetek, mert a Naptól való távolodás és hozzá
közeledés mentén serényen érvényesítettek földön szerzett tudást,
a bolygók viszonylataiba többet bele tudtak foglalni, mint pusztán
látványtárlatot, helyi léptéket azonosítva jó-rossz földi értékekkel.
S az is világos legyen előttünk, hogy nem elvont jelekkel oldották
meg az évmilliók alatt őseink az égi mutatvány magyarázatának s
leírásának feladatát, munkáját, hanem úgy teljesítették, hogy annak
nyomai máig megmaradtak, de újabb korokban megszemélyesítést
alkalmaztak rájuk, a társadalmat berendező állapotokat tükröztetve.
Mindebből látszik az, hogy a visszaút még gazdagabb lehetőségeket
hordoz magában, bír ugyan földrésznyi közmegegyezéssel, hogy mi
hat ránk magasból, mihez igazodva alakulnak kifejezésmód eszközei,
de igencsak különböző lesz az itt és most történtekre vonatkozó, vagy
a jövőre alkalmazott személyre szabott befogadása, illetve a kivetítése.
Különbözik abban is, ahogy ránk vonatkoztatja a jósló, s abban is, amit
abból mi magunkra veszünk, amiért jól megél ez az eljárás a tudomány
mai korszakában is, hiszen olyan valószerűre mutat rá, bevon bennünket
az élet olyan zugaiba, amivel a tudomány nem foglalkozik, egyszerűbb
magyarázattal szolgál, emberszerűvel, és mindig könnyen érthető marad.
Jóslatigényből pedig nem egyénenként egy van, de számos vonatkozásban
támadhat, azt beszorozva az emberiség létszámával, világossá teszi, hogy
miért kell annyira leegyszerűsíteni, hogy mindenki csipegethessen belőle,
a befogadók rábólinthassanak, megérintse őket, hogy saját magát annak a
tapasztalatvilágnak a részeként tudhassa be, értékelje, hogy ott lenni látja.
Kommentare