Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1041.
1041.
A szabadság külön létezését nem bizonyítja az, hogyha
mibenlétét taglaljuk, bemutatjuk, azaz itt nem működik
annak szétválasztási lehetősége, hogy amikor ellentétét
soroljuk valaminek, az nem azonos az ellentmondással,
azaz mindkettő létezik, mert a szabadság hiánya nem a
nemléte magának a szabadságnak, azaz olyanra bukkan
ilyenkor az ember, ami önellentmondás, minthogy ha az
nincs, akkor a szabadságot nem lehet tagadni, marad hát
az ellentétével való jellemezhetősége, de még akkor sem
tudjuk elkülöníteni olyan értelmét, hogy akkor nincs is,
ha olyasmit mutat valami, vagy valaki élete és működése,
ami ellentétes a szabadsággal, azaz annyira korlátozza őt,
hogy megsemmisíti, de akkor tehát kérdéses, hogy volt-e
egyáltalán az, ami felveti, hogy itt fokozatok vannak, ami
sérülés, lecsökkenés állapotát ugyanúgy megkülönbözteti,
mint a feldúsulásét, teljességét, ami örömteli állapot, míg
a hiányt mindig ártalomnak tekintjük, lehet azonban olyan
eset, helyzet, mikor jobban járunk, célratörőbbek vagyunk,
ha bizonyos eszközöket, tevékenységet letiltunk magunktól,
s akkor az eredményesség felülír szabadságfok csökkenést.
Példák nélkül nehéz erről gondolkodni, mert világos, hogy
elvi, külső értékelésről van szó, a dolgok mennek a maguk
útján, és mondjuk, ösztönlényeket nem szabadna szabadság
szempontjából tekinteni, mert az legfeljebb kísérletezésben
mutat valami új eredményt, de egyébként jól tudjuk már, az
állatok részéről mire számíthatunk, háziasításukkal elég jól
kiismertük tulajdonságaikat is, s aminek keretén belül most
lényegében kihasználjuk őket, mégha e folyamat mára már
sokszor egyenrangúvá teszi is őket a gazdájukkal, sőt, ők az
egész közösséget igyekeznek rávenni az ilyen bánásmódra.
Felmerült aztán már a gépek önállósodása is, amit ugyancsak
félreértés lenne azok szabadsága megvalósulásaként tekinteni,
mert ha beletápláltuk bizonyos esetekre a választás lehetőségét,
az nem a gép szabad válasza, de a mi szabadságunk érdekében
történik, például olyan számítást végezni, amit mi nem tudunk,
mert nem vagyunk olyan gyorsak, mint a számítógép, s nem is
fér a műveletvégző képességünkbe annyi sok adat, mint nekik,
de ama képességtől a gép még nem szabadabb, mint mi, ahogy
a madár se, ha képes repülni, hiszen az ember repülőgéppel már
sokkal magasabbra száll, amint az igavonó állatoknál is nagyobb
terhet szállítanak erőgépeink, mozdonyok, hajók, s más téren is
látjuk ezt, éppen kicsinységek felnagyításánál az előnyt, amikor
erre kifejlesztett eszközöket veszünk igénybe, minek használata
miatt persze lehet magunkat szabadabbnak nevezni, és ugyanígy
lehetünk vele, ha vannak bizonyos betegségekre gyógyszereink,
megszabadítanak a bajtól, egészségesen jobban érezzük magunk,
mint betegen, újra korlátok nélkül tevékenykedhetünk, de hogy e
szerepkör-helyreállás szabadságot növel-e, fogós kérdés továbbra,
visszavisz oda, a szabadság mibenlétéhez, tisztázandó, hogy csak
bizonyos cselekvések megtétele, vagy a meg nem tétele jelenti-e,
azaz bizonyos képességek használata a szabadságot, de azok ki sem
alakulása akkor micsoda, szempont-e ez, avagy az egész közösség
és maga a természet lehet az a keret, amelyen belül egyáltalán meg
tudjuk jeleníteni a különbségeket, minőségeket, ámde valamilyen
szabadságkiszámítás általuk nem megy, az valamilyen társadalmi
helyzettel függ össze, aminek megváltoztatási igénye egészen a
szabadságmozgalmakig fejlődött régóta, embernek ember elleni
vétkeit eltakarítani a földről, mi viszont mindig olyanok érdekébe
ütközött, akik már, úgy gondolták, kivívták a saját szabadságukat,
igaz mások rovására, de szerintük ez volt a természet rendje, ami
ellen lázadni bűn, míg a szabadságharcosok szerint nem, nincs ily
rend, hanem jó társadalmi rend kell felülírjon minden természeti
meghatározottságot, az isteni igazságosság rendje, amit sem nem
az égben, sem nem halál után kell elérni, itt a földön kell kivívni,
megvalósítani, berendezni vele az életet, mi elvezet ahhoz, addig,
hogy már csak egyéni szinten merülhet fel az igazság és szabadság
kérdése, és meglétük esetén csak akaraton múlik az alkalmazkodás
a világ dolgaihoz, így újra csak felmerül a képességek ügye, egyéni
testi-lelki alkat befolyása, s tulajdonságok különbözősége továbbra
is megmaradva, kinek-kinek meghatározza elérhető teljesítményét.
Comments