Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1352.
- szilajcsiko
- 2024. okt. 5.
- 2 perc olvasás

1352.
Önüdvözítés vagy önkárhozat lenne, attól függve,
hogy vallásosan élsz, vagy vallás nélkül, az
élet, nehezen megválaszolható kérdés, mert
benne lévén kívülről láthatsz bele másikba.
Azért sem biztos, hogy jó ez a megállapítás,
mert aki vallásos, attól még ugyanúgy szenved,
ha baj éri, s aki nem vallásos, nincs előnye,
csak mert nála nem szempont örök üdvösség mérce.
S ha rossz támad, talán istennélküliség, ami
okozza, vagy az ördög munkálkodása, ámde
hatását ez nem csökkenti, amint az sem, ha csak
magamagától keletkezettnek lesz tekintve.
Ha jó támad, amiben részesültetünk, kinek
köszönjük, nem kérdés annak, aki hisz isteni
gondviselésben, amit viszont ki kell érdemelni,
annak pedig az eljárása ugyanaz mindig.
Tehát a feladatvégzés csínját-bínját egyként
teljesíteni kell mindenkinek, nincs kivétel,
egyik oldal Isten szigorúsága miatt szorgalmas,
a másik meg azért, tudja, csak magára számíthat.
Van aztán még az eleve elrendelés szép tana,
de csak annak, aki ebben a biztosítását
látja jó életnek, mit nem lehet kijátszani,
de ha ez nincs, ugyanolyan kényszerű a jó tett.
Eközben jól ismerjük már az emberi múltat,
hogy a régi világban nem volt jelen a kétely
az istenségi szellemvilág földi létében,
hogy az emberiség ilyen magas társsal bírhat.
Ami, vagy később aki, segíti, biztonságos
létet kanyarít köré, mert azok az emberek
jól látták, mennyire törékenyek, szükségük van
hasznos széljárásra, felső beavatkozásra.
Amit aztán amikor külső feltétellé tettek,
lehozták a hatáskifejtőt az égből a földre,
s valamilyen eltitkolt érdekkör érvényesült,
elvontsággá lett a napi szintű hit, bizalom.
Valamilyen távoli, időn s téren kívüli
ígéretté vált, fényüdvözüléssé közvetlen
kapcsolatból, megfogható eredményből jövő
valláserkölcs hagyományos gyakorlata, célja.
A fenyegetés is szétvált eredetétől és
felettesség kikerülhetetlen kötődése
kijátszható, legyőzhető ellenségként kezdett
megjelenni, használva emberhatékonyságot.
Így aztán nem véletlen, hogy lettek hitetlenek,
akikre ugyanazok a természetörvények
vonatkoznak, mint a hívőkre, azért aztán nincs
különbség köztük, közös hangyaboly társadalmuk.














