Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1364.
- szilajcsiko
- 2024. okt. 17.
- 2 perc olvasás

1364.
Fiatalon a befogadás élmény öregen
a kibocsátásé kell legyen, lenne, ha lenne
rá alkalom, lenne helye, módja, intézménye,
mint volt egykoron, nem is oly régen, szükség szerint.
Honnan fogad be és mit a fiatal, csakis az
érettől és érettet, személyt és tudást nézve,
érdekeset, ami csak értékétől lehet az,
szigorúan megmérettet, jó biztonságosat.
A legkisebbe ömlik be a külvilág épp a
legnagyobb sebességgel és mennyiségben, amit
természetesnek veszünk, felelünk kérdésére
aztán türelmesen, mert kérdésre kérdést halmoz.
Egy idő után szabadul lelke tudatlanság
fogságából, és akkortól kezdi a tanulást
igazán, messzebbről véve, már más eszközökkel
a tudást, mint addig, hatékonyságot keresve.
De csak kiemelkedő tehetség esetében
megy így, egyébként a környezet adagolja, s nem
mindig életkori állapotnak megfelelő
módon a tájékozódás szellemi oldalát.
Az anyagi oldalhoz oda kell menni közel,
felkeresni a távoliakat, megmártózni
az eseményekben, hogy tanulságot lehessen
levonni belőlük, s ez már az ifjúkor dolga.
Ámde ebben meg éppen szellemi téren mélyre
evezők szenvednek hiányt, a könyvmolyok, mondtuk
régen, de ma ez már nem nagyon érvényes, hiszen
a könyv helyére képernyő került sok-sok képpel.
Azon pedig a színes mozgás lenyűgözi a
fiatal lelket, olyan helyekre eljutva,
olyan történéseket nem felidézve, hanem
egyidejűleg átélve, mire nem volt példa.
Mármint korábbi évszázadokban, évezredek
során, de felmerül ennek értékelésében
látszólagosság átka, a mintha világ, mert a
valós élmény helyettesítése káros lehet.
Erre még nincs tapasztalat, hogy boldogul az így
felnőtt nemzedék, de bízzunk az emberi erős
alkalmazkodási képességben, igazodjunk
hozzá tudás-átadásban, őrizve a múltat.
Hogy írásbeliséget ne dobjon ki az ablakon
az üzleti élet, amely beletenyerelt az
oktatásba, de méginkább a szabadidőbe,
felgyorsítva az írás nélkül megspórolt időt.
A szóbeliség is őrzendő, a sok más nyelven
elérhető csábítástól, csorbul anyanyelvi
beszéd, lefokozva rövid érzelmi kitörés
trágárságára, és csökken egymás megértése.
Ha van egyáltalán mondanivaló, mert közös
élményt külön szerző gyakorlattá vált a könnyen
elérhető látszólagosság, és kísértésnek
nehéz ellenállni, ha ez közösségi alap.
Kik hát ma a tanítók, ha mindent csak mozgókép
közlése által kezdtünk el befogadni, kik a
kibocsátók, közlők, hacsak nem az újdonságot
legkönnyebben elsajátító fiatal lelkek.
Még bizonyára nem érettek, de sikeresek,
és elveszik a helyet a megfontoltságon már
magukat átverekedőktől, az öregektől,
akik így magukra maradtan füstölöghetnek.
Tanulni, befogadni kell tehát nekik ismét,
tovább, hogy kivívják megfelelő helyüket a
stafétafutásban, tőlük vegyék át utánuk
futók a botot és vigyék tovább a cél felé.
Comments