Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1596)
- szilajcsiko
- jún. 7.
- 1 perc olvasás

Dalrafakadós kedvünk egyre ritkábban akad,
és ebben nemcsak mi vagyunk hibásak, a dalok
sem olyanok, mint rég, nehezen énekelhetők
zenei kíséret nélkül, s mi is mások lettünk.
Ha nem is szomorúság jellemző állapotunk,
de egyre csak kapkodjuk fejünk világesemény-
özön láttán, nem marad érzést felkeltő idő
önálló dalos kedvünk megnyilvánulására.
Már nemhogy az utcán, séta közben nem dalolnak
az emberek, fiatalok, gyerekek sem nagyon,
de otthon egyedül, vagy társaságban is hiány
az éneklés, néhanap van rá mód borozgatva.
Pedig lenne mit elővenni a tarsolyból, mert
igen gazdag a népdalkincs és amit mulatók
annak tartanak, s a jókedv előhoz mindenféle
stílusú hangorkánt, különösen vége felé.
Amikor már a szelídebbek, szebbek el lettek
lőve az elején és egyre emelkedik a
hangulat, mert a torkok nem maradnak szárazon,
ne légy külső szemlélő ekkor, megbánod biztos.
Hát még ahol táncra is kelnek dalra fakadók,
ott lesz teljes a mulatás öröme, de most nem
erről van szó, csupán az ének lélektisztító
képességéről, amint a szívtájékról terjed.
Lélegzetet is másként kell venni, s a levegő
rezgése maga a dallam, mi viszont a fülön
keresztül jut a fejbe vissza, de belülről is
megrenget mozgósító erő, s verjük a taktust.
És aztán ott vannak a hallgatók, ami a dal
műfaja neve, lassú számok ezek hullámzó
dallammal, elsírod magad érzelmességükön,
ugyanez előjön még háborús dalokból is.
Énekkultúrának nevezik, ha van gyakorlat
élőn, nemcsak az előadótermekben, de a
templomi éneklés is felemelő, kár, hogy már
egyre kevesebben vannak, akik élnek vele.
Himnuszon kívül más, induló jellegű ének
némely tömeget is igen élénken éltet, ezt
látva a futballstadionokban, reményt ad,
de annak színvonalán meg sokan fanyalognak.














