Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1660)
- szilajcsiko
- aug. 10.
- 1 perc olvasás

Hol van a vízválasztó közeszmeiségben?
– nem így teszik fel a kérdést, hanem a cselekvés
szintjén, annak irányait, céljait tekintve,
mintha nem az elvi választás lenne az alap.
Mintha nem lenne belerögződve egyik oldal
szívébe-lelkébe az ősi eszmerendszer, mit
támogat, fenntart, míg másiknak ki kell találni
minden kihívás mozzanatra valami újat.
Mást, ahogy ők mondják, és azt értik alatta, hogy
lehet jobb is, – ha megengedjük megszületni és
érvényesülni, – mint az addigiak, de próbát
tenni vele veszélyes, hiszen vakon vezetés.
A kiegyezést a két megközelítés között
az tenné lehetővé, ha belátnánk mélységét
az emberi gondolkodás összetevőinek,
eredet kérdésben feltárhatatlanságot.
Bár megfelelő tisztelettel, sőt alázattal
közelítve hozzá, megjelennek kezdet óta
hasznos, üdvös, azaz szent tapasztalatok, amit
emlékezetté alakítottunk minden korban.
Ugyanakkor a hirtelen, azaz gyors, messzire
kiható és nagyarányú irányvételekkor,
jobban mondva cselekvési intézkedésekhez
megalapozatlan dönteni igen csábító.
De semmi biztonság nincs benne tévedés, hiba
esetére, mert embersokaságot érintő
ügyekben lehetetlen kísérletezgetni, mind
belepusztulhatunk előrelátás nélkül.
Ami visszakanyarít bennünket hagyományos
eljárások felé, azok kis módosítása
lehet a próbálkozás sikerének kerete,
illetve belátható bonyolultság-kezelés.
Ennek egyetemessége mindenre tekintés,
általánossága mindenkire, feltételként,
s ha ez nem teljesül, nem szabad belevágni, sőt,
el kell tiltani magunkat tőle, ne kísértsen.
Mindez jó esetben erkölcsi eszménnyé váltan
érvényesül a kis és nagy közösségekben, de
mióta világot átfogó katona-erők
támadtak, az erkölcs elveit sárba tapossák.
















