Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 956.
956.
A világ milyensége számunkra annyira nyilvánvaló, olyan
magátólértetődő és természetes, hogy nem nagyon szoktunk
külön foglalkozni vele, sőt elég ritkán találkozunk olyan
emberekkel, akik igen, akik megpróbálnak mögéje nézni
a jelenségeknek, a látszatra egyöntetű felszínnek, mert ők
észrevették, hogy a sokféleségnek lehet azonos alapja és
az azonosságok csak megtévesztő adottságok, érzékelésük
gyakran keveredik, mert szájhagyomány és kézzelfogható
tapasztalat szinte sosem fedi teljesen egymást, azaz nem
fedi a valóságot a tudásunk, ki kell azt egészíteni új, jobb
vizsgálattal, mint látottak egyszerű elfogadási gyakorlata.
Úgy is tekinthetjük e kérdéskört, hogy szabadságfokunkat
mutatja, mennyire vagyunk képesek, egyáltalán meg van-e
engedve nekünk, hogy emberi megismerésünket vizsgálat
alá vegyük, vehessük, hiszen annak közmegegyezésesnek
mondott, felénk közvetített változata egyúttal társadalmi
viszonylatunkat is meghatározhatja, és megteszi bőszen,
szinte minden ismert történelmi időben és szinte minden
alakulatban, ezért nehéz belőle kitekintve igazságra jutni.
És most nem arról van szó, hogy rábízható-e mindenkire,
az igazság, annak esetleg mellbevágó mivolta nem teszi-e
tönkre az emberek lelkivilágát, s ezért ők is jobban járnak,
ha nem ismerik meg azt, hanem arról, hogy valami ismerete
mindenkinek van a világról, és az őhozzá másoktól jutott,
tehát nem mindegy, hogy ki és milyen céllal adta azt neki,
hogy a maga meggyőződését nyújtotta-e át, avagy olyan
cél érdekében cselekedett, megbízásból, érdekből, minek
a beteljesedése egyáltalán nem a megcélzottakat szolgálta.
Hanem hogy mit szolgált, igen kritikusan kell tekintenünk,
felismerve, hogy úgy ketté szakították a társadalmi életet
még valamikor az özönvíz után, hogy utána lettek uralkodók
és uralmat szolgálók, s e berendezkedés működik mai napig,
meghatározva és inkább kemény elnyomásban részesítve a
népesség túlnyomó többségét, de egyúttal nehéz feladatokat
róva, hárítva az irányítást végzőkre is, akiknek ily vállalása
nemessé, kiemelkedővé tette-teszi őket, elismerést érdemelve.
S a kutya itt van elásva, mert a megosztottság nem egyenragú
féllé tette a közösségi szereplőket, miáltal eme nagy alakzatok
előnytelensége átment a kisebbekbe is, ott pedig lerombolta a
személyiségteljesség kialakulásának esélyét, hogy az elérhető
legyen az összesség minden tagja számára, így megrövidítette
az egészet, miáltal ahhoz, hogy elfogadott maradjon az uralom,
már a mindennapi tudást is korlátozni kellett az alattvalókban,
a képességeket, mihez eszköz lett a világmegismerés egyetlen
útjának kijelölése, és ha szükséges, erőszakkal érvényesítése,
ami aztán nem csupán a gondolkodási képességre, hanem az
egész emberi mivoltra, azaz a lélekre kiható erőhatássá lett.
Nem maradt már versengés, hogy ki tudja jobban megragadni
a világot, az új keresése háttérbe szorult, a megragadhatatlan
részeit, összefüggéseit, amire okos emberek felfigyeltek, velük
együtt háttérbe szorították, hogy a bejáratott ismeretek még az
ismeretszerzést is gátolják, a társas berendezkedésnek minden
szintjét meghatározva, amitől igen nehezen szabadultunk meg,
ha egyáltalán, így most és mindörökké feladat marad elméletek
ellenőrzése magunkról és a világról igazat szólva és azt keresve.
Comments