Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 960.
960.
Kétségeinkre a gyógyírt ősidőkből hozzuk, a közmegegyezés
sokkal régebbi vigasz, mint gondolnánk, közös tevékenység adta az
elvi hátterét, egyéni kételyt nem engedett kétségbeesésig
elmenni, hanem előtte reményt adott, s emellett a teljesítmény
örömét, ám de sokkal jelentősebb volt a világháttér szerepe,
midőn egyöntetűséget és folyamatosságot mutatott nekünk,
emlékezetünk fontos dolgokra, eredményes eszközeinkre,
eljárásainkra terjedt ki, s a kétely akkor jelent meg igazán,
mikor oly embereket kellett volna jónak látni, akik ártalmasak
voltak, a jósággal ellentétesnek mutatkoztak, de példájukat
követendőnek állították, tetteiket és hatásukat égi
rendelést beteljesítőnek, kisajátítva még az égboltot is
maguknak, és onnan olvastatták le velünk üdvös hivatásukat,
küldetésüket javunkat szolgálni, még ha mi másként is érezzük.
A kételkedés így már az ókorban módszeressé vált, vonzotta a
gondolkodást a lehetőségek tárházaként, gondokra-bajokra
többféle megoldást felvetve, annak skáláján végigmenve,
értékelve a többi közösséget a környezetben, egyesülve
vagy háborúskodva velük, amit aztán háttérbe szorított utóbb
az isteni kinyilatkoztatásra hivatkozó világnézet, amely
meg már kizárólagosnak hirdette magát, amiért pedig nem lett
korszakának megújítója, az ókori tudást összegző hajnal,
hanem ésszerűséget létezéssel egyenértékűnek tekintve,
elméleti erőtöbblet helyett határt húzott a megismerésnek
az érzékelésnél, a gondolkodást mondva érzékelhetetlennek.
De hogy valójában a gondolkodásunknak vannak határai, azt
késői időkig eltitkolták, mert az isteni mindentudásba
vetett hitet látták veszélyeztetve elismerésével, amint az
azon alapuló hatalom létét is, mitől összedől világunk,
ezért igen nagy erőkkel védték tovább a fennállót, jelentsen az
eszmei, egyéni vagy gyakorlati, közösségi eljárást, hatást,
de a felfedezés úgy lett előadva, ama régi nyelven, amin
még mindenki értett, és igazi értelmét, jelentőségét máig
fejtegetjük, próbáljuk átvinni a kutatásba, nem kis sikerrel
egyébként, de nagy veszélyeket is látva, átélve, mert ha lázadást
kelt a régi alapok ellen, aláássa azokat, nem jutottunk
előre, megtéveszt bennünket, mintha a kételkedésnek nem lenne
önálló léte, hanem értelmetlenségből fakad és elmaradott
magatartást és elvi szintet mutat, mintha a világ ténylegesen
nem lenne több, mint amit róla mondunk, azon túli nem a mi dolgunk.
De aztán nem úgy történt, mint az ész szerepének eltúlzása kapcsán,
hanem az emberi találékonyság és kísérletező hajlam, a
tapasztalat új, számolásos feldolgozása megerősítette,
hogy a felszín mögött ott a befolyásoló, minket meghatározó
közeg, mi magunkon átszűrve jut felfogásunkhoz, nem közvetlenül,
hanem az addigi hasonlónak megismertet segítségül véve
és az összehasonlítás által megjelenítve, megnevezve, mert
valós benyomással, újdonsággal még mindig nincs találkozás a mi
részünkről, hiszen csak a korábbi érzékelési és agyrendszeri
összefüggésen módosíthatunk kicsit, az eredményt elkönyvelve,
s ezt a számolásos mennyiségi rendszert minőségekként kezelve,
miáltal érzékszervbővítő eszközökkel észlelt tulajdonságok
köre megnövelhető, s így igen sok mindenről sokkal érvényesebb
megtudható, mint eddig, de ehhez megkérdőjelezendő eddigi
képünk róla, s az újat csak gondolatban megalkotva javasoljuk.
Kommentare