Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 961.
961.
A szoborállítás nemcsak utólagos elismerése valaki
személyének, munkásságának, hanem eszköz ama eszmerendszer
hű megőrzésére, fenntartására, amelyet ő képviselt, amelyért
küzdött, esetleg érte még az életét is feláldozta, mindenképp
áldozatot hozott, hogy kifejtsen, előre vigyen jó ügyet, példát
adjon, mintát az alkalmazására, hogy kevesebbel ne érjük be
soha, hogy ne lehessen félrevinni, meghamisítani, az igaz
ügy mindig felmutatódjon, legyen, aki a szép elvek mögé áll és
elevenné teszi, megvalósítja, és mindeme eszményiséggel
éles ellentétben állnak azok a szobrok, például a római
birodalom császárszobrai, amelyek mögött nem látunk ilyen, az
emberséget előre lendítő tevékenységet, hanem pártatlan,
elfogulatlan megítélésük éppen ellenkezőt állít róluk,
a mohó hódítással járó értelmetlen rombolás tevőleges
támogatását, népek leigázását, sőt kiirtását, ha a harci
helyzet úgy kívánta, tehát ők a birodalomépítés örökös
példaképeivé váltak, még ha épp személyük léte kétséges is,
mintha csupán maradandó ércszobraikban léteznének, melyeket
azért állítottak utókorban, hogy álmodó eszünkbe se jusson,
elnyomásmentesen is lehet élni, mindenkori császárok nélkül
közösségi életet, még nagy népességű országban, városban is,
mint az már megtörtént igen-igen régen, ahol annak idején a
cél az ott lakók sorsának javítása volt, nem kihasználásuk, –
külső idegen megszállók s belső lelketlen elnyomók hiányában.
Visszatérve a megérdemelt szoborállításra, ennek a mércéjét
az a valaki segítette kialakulni bennünk, akinek szép
egyéniségét szeretnénk, ha nap mint nap visszaköszönne ránk, mintha
önmagunk lobogását látnánk őbenne, magunk előtt, őrzött lángot,
folytatva a nemes elődi gondolatvilág érvényesítését,
beteljesítését, továbbépítését, szobrára úgy tekintve, mint
amelyet veretes mondataiból, leírt szövege betűiből
gyúrtunk össze beszélő alakzattá, arccá, honnan visszaköszön ránk ő,
biztat, hogy hisz bennünk, elnézi, ha tévedünk, megbotlunk, mert ő sosem
képzelte, hogy szobrot fog kapni, ezért nem is szoborként, hanem élő,
eleven jelenségként, önmagaként van jelen köztünk örökkétig,
de igenis megérdemelte, ő, aki természetesnek vette a
küzdelmet az igazságosságért, a jobb életért, a szépség és a
jóság megteremtéséért, megőrzéséért, és mert a mi figyelmünk
sokkal szívesebben fordul az ilyen szellemiség felé, becsüli,
mert nehezen viseltük el környezetünkben diktátorok, megszállók
szobrát, anyagi alakban megjelenő becstelenséget, amit
számunkra a modern kor bőven és sokáig erőltetve felszolgált,
olyanokat ábrázolva, akikről mindig kiderült, hogy csak szűkös
célkitűzéseket lehetett hozzájuk kötni világmegváltónak
kikiáltva, felforgató eszméket, a hagyományok eltörlőit,
akiket népszerűtlenségük ellenére ránk erőltettek, szájba
rágtak, sulykoltak a végtelenségig, de mégis az lett a végük, hogy
e szobrokat a megváltozott világ eltüntette a közterekről,
mert mindenki belátta, mennyire tarthatatlan, hogy tovább mérgezzék
környezetünket, megrontsák jó levegőnket, szálka legyenek szemben.
Fel tudunk sorolni még igen sok olyan nagy embert, akinek szobrot
kellene állítani, és rengeteg olyan jelenséget, tárgyat, és
növényt, állatot, elvont fogalmat, eszmét, értéket, aki és ami
szobrot érdemelne, mert jót tenne a lelkünknek, ha látnánk, mikor
elhaladunk előtte munkába menet vagy séta közben, mert szívből
jövőt közvetít felénk, belénk, amit mi nem is tudunk ilyen szépen
előadni, ahogy a szobrászművész a lelkét beleteszi, és úgy
ábrázol, hogy kötődik érzés, teljesül tartalom, minek hagyomány
alapja van, megmagyarázni csak ugyanazzal tudjuk ezt is, amit
ókori istenszobrokról mondhatunk, ha azok ma is időtállók.
コメント