Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 974.
974.
Szerecsenmosdatáshoz fogtak nálunk sokan, mintha ezen
múlna a dicső magyar múlt, mert harciasság emlékeit csak
így tudják magyarázni, ami lehet igen veszélyes irány, hisz’
bár a kis és nagy szomszédság ezzel győzött rajtunk, nem is
egyszer s nemrég is, attól még a régmúlt máson alapozódott.
Hogy min, arra a magyarázat könnyű, hiszen máig se tudunk
más alapot felmutatni, a mérsékelt égövön a megélhetésért
igen sokat kell tenni, és koránt sem rombolni semmit, hanem
meglévőre ráépíteni, s ezt főleg a tudás terén kell tenni, hogy
a már megismert ne menjen veszendőbe, s legyen sok új is.
Új tudás volt lakás, ruházat találmányai mellett, s fontosabb,
az élelemfajták lehetőségeinek egyre szélesebb természeti
területekről beszerzése, feldolgozása: átvészelhessük a telet,
és a sok-sok testi érzés szintjén jelentkező igény kielégítése,
egészséghiányok pótlására a fűben-fában orvosság elérése.
Gondoljunk bele ősi közösségek életébe, hogy erőszaknak ott
nem lehetett semmi eredménye, ezért nem is volt őközöttük,
akik itt éltek előttünk mindig, viszont a máshonnan idejöttek
később nem befogadást reméltek, hanem hódításra vetemedtek,
hogy uralkodni tudjanak, ők nyúltak gyilokhoz, felégetéshez.
Mert a mindennapi tevékenység kitöltötte életüket, volt mit
tenniük egész évben, erről szólna a Szent Korona Ének, mit
még ma sem éneklünk, mert még szívbe, észbe rejtve maradt,
csak keresgéljük szentjei névünnepe sarokpontokat jelölését,
figyelmeztetését a legfontosabb teendőink megtétele idejére.
S az átlagmagyar, a földműves népsokaság életébe is be kell
már igazán tekintenünk, hogyan teltek a világos órák, milyen
szerszámok és megfontolások használata jellemezte őket, hogy
nevelték fel a gyermekeiket, milyen következetességgel éltek
egymás felé, s természethasználatban, hosszú táv beszámítva.
Mit vehettek figyelembe mindabból, ami korszakukban szembe
jött velük mint adottság, alakítandó, megváltoztatandó táj, föld
növény s állat, mert annak eredménye máig érvényes, használt,
ama kultúrnövényeket, háziasított állatokat éltetjük, élvezzük,
s bár kísérletezünk, megváltoztatásuk csak tragikus véget mutat.
A tanítási eljárásuk is minta lehetne, ha azt már felfedeztük,
feltártuk volna, de ahhoz túl kellene lépni a múlt lenézésén,
ami jelen nagyságunk szemfényvesztéséből fakad, s a valós
folyamatok helyére égbeemelt jeleneteket nyom, azaz erőltet,
mintha aztán a földön is azt kellene követni, ami ott fénylik.
Pedig aki józanul nézi az eget, nem onnan hoz le ide semmit,
hanem innen oda lövi fel képzeletét, összeköt csillagpontokat,
és költ hozzá olyan mesét, mely a földi élet lényegét ragadja meg,
mai szóval élve: a művészi világelsajátítás teljességét adja, amint
aztán az utókor használja is bőven ilyen színházi, szellemi célra.
De nekünk inkább a régi fejekben lévőkre kellene irányítanunk a
tájékozódást, az azokban született gondolatokat idézzük fel hűen,
mily megfigyeléseket, tapasztalatokat s tanulságokat örökíthettek
át az újabb nemzedékeknek azzal, hogy ők maguk is elkötelezett
szentségként tekintettek rá, ha van miből erre következtetnünk.
Van, mert mindezt a rengeteg értéket azonos életmód folytatása
tette örökké, megkívánta követését, bár sok elveszett belőle, mikor
a leigázók megjelentek és eltorzítva kemény befolyásuk növelésére
használták, s a végsőkig megfosztották a tudástól népünket, kiknek
még neve is tudós volt, hogy már megszűrt módon adagolják nekik.
Ezért le kell szállni a magas lóról, mert megtévesztésünk végére
járva a részrehajló tudást teljesre cserélhetjük, nemcsak mindenki
számára elérhetővé a kiváltságosokon kívül, hanem minden téren
úgy előre lépve, hogy sehol se okozzunk hátrányt, amint az réges
régen volt a módi, mert csak jót akartak, rosszat képtelenek voltak.
Comments