Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 995.
995.
Az a verseny, versengés, amit ma látunk szerte a világban,
az újkor szülötte, és lényege lenne, hogy nem vérre megy,
de ha mégis, az álságos, hiszen megcsúfol eredeti eszmét,
a jobb, ügyesebb, szebb, eredményesebb kiválasztását és
felmutatását, hogy testi-lelki-szellemi téren példa legyen.
Van ugyan emlékezet és nyom szobron, vázaképen, s más
módon az ókori görögök hasonló versenyeire négyévente,
de annak olimpiai jellege, a győztesek istenítése mutatja,
hogy a hőskultusz maradványának tekinthetjük, harcosok
és a harci zsákmányuk csodálásának, békés ismétlésének.
Pedig meglehet, hogy nem is az történt, hogy emberi jó
tulajdonságokat emeltek mitológiai magasságba, mint a
szolid eszmetörténet sugallja, hogy azon eszményekhez
felnövésre biztassák magukat, hanem utólagos titkolása
ez kegyetlen eseménynek, a hódításoknak törvényesítése.
Nem kicsi tehát a tét a verseny gyökerének megítélésben,
mert ha nem harciasságból fakad eredetileg, van remény
alapvető emberi természetünk békés mivoltára, s nem az
egymással való küzdelmet kell követendőnek beállítani,
hanem az egymással mindig együttműködő közös életet.
Azaz versengéskor nem a másikat kell legyőzni, hanem
a felállított mércét, magasságot megugrani, mert akkor
vagy elegendően erős és ügyes, hogy a munkában, vagy
épp a vadászaton ne érjen baleset, ne ess ott áldozatul,
azaz minden ilyen megmérettetés valójában beavatás.
Láttunk is még erre a természeti népeknél példát jó pár
évtizeddel ezelőtt, de úgy mutogatták őket az újságok,
mint cirkuszi állatokat szokás, és leprimitívezve, pedig
igen ésszerű volt, amit csináltak, mégha a között voltak
fájdalomtűrő képességet mérő gyakorlatok is beiktatva.
Ilyen beavatásról tudunk a régi görögök köréből is, bár
azt a kívülállóktól halálbüntetés terhe mellett titkolták,
mégis pár bátor filozófus vállalta a kockázatot és adott
hír róla, hogy Eleusziszban például a 15 évesek számára
operaelőadás-szerűen adták elő élet s halál nagy kérdéseit.
Érdekes, hogy azt a beavatást ott nem papok végezték,
hanem arra kiválasztott családok, amint utcasöprést is,
vagy a bírói munkát, és más szertartásokat, örökletesen,
azaz a szokásrend volt a középpontban, nem az, aki az
évezredes kötelező és szigorú előírásokat beteljesítette.
Tovább tekintve a történelmen, híradásain, a következő
versenyhelyzet a harci párbaj volt, gladiátor „játékok”
életre-halálra, majd lovagi tornán is el lehetett vérezni,
és a török elleni csatákban néha párviadal döntött róla,
kit tekintettek győztesnek, megkímélve a többi katonát.
Ám a tömeghadsereg és a távolból ágyúzás létrejöttével
az ilyen párharcoknak, egyének viadalának leáldozott, s
már nemcsak egymásra lőnek a katonák, de lakosságot is,
míg versengő megmérettetés átkerült sport területre, ahol
szakszerű testedző felkészülés előzi meg magát a versenyt.
És már igen durva versenyt is látunk, ketrecharcot, ahogy
fröccsen a vér, mégis legnépszerűbbek a stratégiát-taktikát
felvonultató csapatsportok, a legtöbb embert vonzzák, szó-
szerint is megmozgatják képzeletüket és még a testüket is
a tömegsportban, de csak békés versengésnek van értelme.
Comments