Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 997.
997.
Hát, a kételkedésről kevesen gondolják, hogy filozófiai szinten
fontos eljárásmód, művelet, sőt műveltség meghatározó lehet,
mert a megismerés lehetőségét vonja kétségbe, hiszen még ez
a műszó sem mondja meg számunkra, miről van szó valójában,
annyira kivonta magát a bölcselet a mindennapiság mezejéről.
Igazából elvonta, elvonttá tette magát, mielőtt közkinccsé vált
volna, s még e kifejezés is magyarázatra szorul, mert megvonni
szoktunk valamit, valakitől, vagy magunktól, fontosat, s akkor
annak böjtje is van, vagy ha káros szenvedélyt, netán fényűzést,
akkor meg arról nem szoktunk, mert jobb, ha keveset beszélünk.
Mi akkor a helyzet, hol van a helye gondolkodásunkban eme
műszavunknak, ahol műség nem álság, hanem összefüggések
feltárásának, a lehetőségek feltérképezésének eszköze, az elme
bővítése, s akkor miért ennyire érthetetlenként él a köztudatban,
hogyan vált elvben a kifejezhetetlenséggel egyenrangú területté?
Ez utóbbira később vissza kell térnünk, mert nagyon valószínű,
hogy csak nem túl rég vált szét az emberi észerő a közvetlenség
ellenőrzésére és a közvetettség kezelésére, midőn e vélelmiségi
terület gondozói ennek gazdáivá tették magukat, és közvetítése,
eredményei továbbadása helyett igencsak eltitkolták mások elől.
Hogy lett mit eltitkolni, ahhoz legnagyobb mértékben a kezdetek
járultak hozzá, amely korszak végtelenül hosszúnak tűnik a bátor,
elfogulatlan vizsgálódó előtt, mert szinte mindent, és még egyet
akkor találtak meg, fel és ki, az akkor élők, azt is mondhatnánk,
hogy nekünk már csak morzsákat hagytak, de még ez is igen sok.
Van ottan miről beszélni, amit életünk testünkbe rögzült segítői
is mutatnak, de ha megkaparjuk a földet, onnan is ezrével fordul
ki az elképesztő feldolgozottságot mutató tárgyak sokasága, alig
tudnánk utánozni őket, s mikor beszélünk róluk, igyekszünk úgy
elképzelni működést és szerepet, mint ahogy lehetett réges-régen.
Az ilyen beszámoló tehát fejben, képzeletben születik és elvont
valósággá válik nyelvi alakjában, megérhetően, azaz világunkba
ma is beilleszthetően, tőle semmiképpen nem elzártan, elvontan,
és mai dolgainkhoz hasonlítással kapja meg igazi értékét, mint a
mához vezető út, mód és gyakorlat kezdeménye, elsődlegessége.
Van azonban az elvontságnak olyan foka, gondolati, más szóval
szellemi területe, ahol a mondandónk ugyan értett és jól belátott
fogalmakkal, fordulatokkal él, de olyan területig, területre hatol
el vagy be, terjed odáig, ahonnan e gondolkodási tevékenységen
túl nem juthat el hozzánk semmilyen más benyomás és érzéklet.
Benyomás, tudósítás, ha úgy tetszik, bár nehéz azt felfogni, hogy
az ott van és onnan nem jönne semmi felőle felénk, mert akkor
az nincs is ott, – nohát, ez az igazi elvontság, amikor ezekről a
gondolatépítményekről van szó, ezeket kezeljük, vizsgáljuk és
javítjuk, jól-rosszul felhasználjuk és hatásukról gondolkozunk.
Van olyan, aki az egész világmegismerésünket ilyen elvontságnak,
ilyen, csak gondolatban létező területnek véli, s van, aki ezt is tárgyi
valónak veszi, valóságnak tartja, habár inkább csupán a lelki oldalt
megszemélyesítve, emberszerűen elképzelve, ám e tettével jogos
bírálatot kiváltva, hogy hogy Isten lábába, szakállába kapaszkodik.
Emiatt aztán a kritika túl is tud szaladni, s akkor már az egész eszmei
és elvi, elméleti területet szigorú ítélet alá vonják, mint ami nincs is
és így megismerni sem lehet, hozzá kötni magunk esztelenség, de ők oly
végletekbe esnek, hogy azzal embermivoltunkat is megtagadják, tehát
akkor járunk jobban, ha bizonyosságok esetén használjuk a kételkedést.
Comments