Darai Lajos: Naplóbölcsességeim – 1004.
- szilajcsiko
- 2023. okt. 22.
- 2 perc olvasás

1004.
A fény szerepe, jelentősége annyira kiemelkedő, külön ünnepek
kapcsán foglalkozunk vele, de annyira magátólértetődő is, hogy
jelenlétét természetesnek vesszük, hiányát életszakaszunk rendszert
alkotó szabályozásának, alvásidőnek, s állandóan nem tudatosítjuk,
hogy áldását hasznosítjuk, életünk neki köszönhetjük végső soron.
Végsőleg és elsődlegesen, ha a kezdetekig visszamegyünk, azt
a lökést látjuk, ami az élettelen földi viszonyokra hatott, és az a
napfény volt, szolgáltatva a többletet, a mozgató erőt, ami aztán
majd egymás karjaiban megvemhesítette elemek képességét úgy
összekapaszkodni, illeszkedni, hogy megelevenedés alakult ki.
A fényhiányt sötéteségnek mondjuk, sokkal többnek tartjuk, mint
csak időszakosságot, megérkező és elmúló, állandóan visszatérő
állapotot, hanem félelmet keltőnek is, a rossz házatájának, nem
megismerhetőség terének, idejének, ártó szellemiség tárházának,
és a lényeg, hogy mindezt valójában nem a fénnyel összefüggve.
Önálló lényként és saját akarattal bíróként aztán ez a fekete lét
sok-sok hiedelmet termelt ki magából, pokoljárássá is fajult az
éjszakai élet, vagy az ugyanezt nyújtó, utánzó, barlangi, alagúti,
földalatti tartózkodás, bányászmunka, ahol szerencse szükséges
eszköznek számított beomlás és mérges gázok lehetősége miatt.
Innen következtethettek a pokol kénköves lehelete helyszínére,
a gázok néha sújtóléggé belobbantak, felrobbantak, a mentők
már csak szénné égett vagy szétroncsolt embereket találtak, és
az ilyennek jobban híre megy, mintha valami jó történik velünk,
amit csodának vélünk, nem magyarázzuk, mint azt a poklot se.
Nem véletlen tehát és hatása kiemelendő, hogy a modern világ
a fényforrások terén nagyot lépett előre, ami a fénygerjesztés új
gyakorlataival együtt még a fény természetének megértéséhez is
elvezetett, miáltal a világ szerkezetét is kutathatóvá tettük célzó
vizsgálatokkal, kísérletekkel, a magyarázat egészen újszerű lett.
Szinte megfeledkeztünk a tudományban a valódi fényforrásról,
a Napról, helyette a hatására a földön elraktározott fénymagok
kibontását, kicsíráztatását, azaz fényerővé alakítását végeztük,
elbizakodottá és önteltté válva, isteni rangra emelve eszünket,
amivel mindezt elérve függetlenedni látszottunk a természettől.
Holott a függőségnek azok az igen régtől tisztelt összefüggései
cseppet sem változtak, amit az évkör ünnepeivel jeleztünk, csak
a hatásokból kiindulva, magunknak, az évszakok kezdőpontjait
a napjárási állapotokból kijelölve és rögzítve, ezen belül pedig
hónapok szintjére bontva, sőt néha napi teendőkig szabályozva.
Mindez úgy maradt meg, szinte csupán tudatalatti polgárjoggal,
hogy közben éreztük még, a legnagyobb ünnep azért karácsony,
mert akkor derül ki, fordul meg, önt el reménnyel a folyamat,
az egyre rövidebb világos nappal és hosszabb éjszaka menete,
azaz lesz új tavasz, mert a nappalok hosszabbodni kezdenek.
És a nyári égbolt legtetejére jutott Napot is szinte tobzódásig
menő örömmel köszöntöttük, áttáncoltuk a legrövidebb éjt,
jókedvünk közepette párt is választottunk a fényes kilátások
tükrében, midőn az életvirágzásban gyönyörködtünk és már
egymásban láttuk az istenarcot a vakító Napba nézés helyett.
Eme kettősséget kell hát, megörökölve, manapság megfelelő
módon összeegyeztetni, hogy a tudomány nyújtotta ismeretet
is be tudjuk fogadni, érvényesíteni, s a hagyományban őrzött
igaz tartalmakat tovább éltetni, megszokásunkká tenni a kettő
szerves együttesét és együtt éltetését fényes jövőnk számára.
Comments