Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1242.
1242
Ha fájdalom a megsemmisülés első
jele, kezdete lenne, megkérdezhetnénk,
hogy akkor micsoda az öröm, s a választ
egyértelműen az élethitbe vetnénk,
mikor nem kétséges az életszeretet
bennünk, jön, buzog magától, megigézi
valónkat, kiterjed másokra is, boldog,
erős, s a jövőt ajándékként nézi.
De szerencsére prózaibb oka van, hogy
feljajdulva összerándulunk, ha sebzés
vagy belső fájás ér el, gyógyulás útját
keressük ezzel, kilépve bajból, edzés
csak azután kezdődhet, hogy a vészhelyzet
alábbhagyott, megszűnt, seb beforrt, egyensúly
helyreállt belső szerveinkben, s olyan lesz,
mint előtte, sőt esélyes, hogy jobb, mert új.
Azaz megújult, mármint a testünk, és ez
jót tesz a lelkünkkel is, megnyugodhatunk,
bár előtte sem hisszük el sosem, hogy az
már a vég, sőt tudjuk, biztos megmaradunk,
csak szünetet kell tartani a hajtásban,
ezentúl jobban odafigyelni arra,
ami bajt okozott, mert testünk törékeny
műszer, ne legyen pihenése sem elcsalva.
Ám felmerül ezenközben, gondolkodva
erről, hogy közömbösen, nem örvendezve
elegendő biztatást kapunk-e napi
életünket járva, munkánkat végezve
csupán életszeretetünk által, avagy
hivatástudatunk révén, azt betöltve,
lelki egyensúlyunk karban tartásához,
erőnket vélt jóra, néha rosszra költve?
A gyors választ nehezíti a mellékelt
ábra, mit emberközösség mai képe,
állapota mutat, hogy lelki betegség
is felütötte fejét, s abból kilépve
a baj a testet is eléri, lerontja,
azaz kettős gyógyír szükségeltetik rá,
felvidámítani letört hangulatot,
elhiggye teste, senki nem haragszik rá.
Így csak sóhajtozunk az aranykor után,
mikor a lélek oly erős volt hitében,
ha igaz, mit gondtalan múltról képzelünk,
hogy csak a testre kellett vigyázni ébren –
vigyázzunk hát ma is, csak annyit markolva,
hogy elbírja testi-lelki egészségünk,
megelégedésen túlinak örülve
ritkán, tudatosítva, hogy miért élünk.
Kommentare